Բյուջեի ծախսերի և տնտեսական զարգացման միջև կապը

Պետական ծախսերի և տնտեսական աճի փոխկապվածութան խնդիրը տնտեսագետների և քաղաքական գործիչների կողմից ամենաշատ քննարկվող հարցերից մեկն է։ Տնտեսական վերլուծաբանները տնտեսական աճի վրա պետական ծախսերի ազդեցության ուսումնասիրման համար օգտագործում են երկու հիպոթեզներ՝ Վագների օրենքը և Քեյնսյան հիպոթեզները։

 

Վագների օրենքը պետության դերի ընդլայնման մասին է, որը ցույց է տալիս, որ պետական ծախսերն էնդոգեն (ներածին) են տնտեսական աճի համար, և որ պետական ծախսերի համար գոյություն ունեն երկարաժամկետ միտումներ՝ աճելու ազգային եկամտի որոշ ագրեգատներին, մասնավորապես՝ համախառն ներքին արդյունքին (ՀՆԱ) համապատասխան։ Տնտեսագետ Վագները ենթադրում էր, որ պետական ծախսերն էնդոգեն գործոն են կամ արդյունք, և ոչ թե տնտեսական զարգացման պատճառ: Այսինքն՝ պետական ծախսերն աճում են տնտեսական աճի հետևանքով: Մյուս կողմից, Քեյնսյան տեսակետի կողմնակիցները նշում են, որ պետական ծախսերի ընդլայնումն արագացնում է տնտեսական աճը: Այսպիսով, պետական ծախսերը դիտարկվում են որպես «էկզոգեն (արտածին) ուժ», որը փոխում է համախառն արդյունքը:

 

Քեյնսյան դպրոցի ներկայացուցիչների կարծիքով ակտիվ ֆիսկալ քաղաքականությունը տնտեսական ակտիվությունն ու տնտեսական աճը խթանելու կառավարություններին հասանելի կարևոր գործիք է: Պետական ծախսերն ավելացնելու և/կամ հարկերը կրճատելու միջոցով կառավարությունները կարող են փոխհատուցել տնտեսական ակտիվության դանդաղ տեմպը, հետևաբար, հարկաբյուջետային քաղաքականությունը դիտվում է որպես պետական քաղաքականության հակացիկլային գործիք, որը մեղմում է արտադրության և զբաղվածության կարճատև տատանումները:

 

Այս երկու հիպոթեզներից բացի, Նոբելյան մրցանակակիր Սոլոուն իր տնտեսական աճի նեոդասական մոդելում ցույց է տվել, որ տնտեսական աճի վրա պետական ծախսերի երկարաժամկետ ազդեցությունը բացակայում է։ Տնտեսական աճի նեոդասական մոդելները ենթադրում են, որ հարկաբյուջետային քաղաքականությունը չի կարող հանգեցնել երկարաժամկետ տնտեսական աճի միտումների փոփոխությունների: Այսինքն՝ երկարաժամկետ տնտեսական աճը պայմանավորված է բնակչության աճով, աշխատուժի աճի և տեխնոլոգիական առաջընթացի տեմպերով, որոնք էկզոգեն են:

 

Հետազոտող Բարրոն իր էնդոգեն տնտեսական աճի մոդելում պնդում է, որ ՀՆԱ-ի աճը բացասական է՝ կապված պետական սպառման ծախսերի հետ: Նա նաև պնդում է, որ ներդրումային և արտադրական գործունեությանն ուղղված պետական ծախսերը պետք է դրական ազդեն տնտեսական աճի վրա, մինչդեռ պետական սպառման ծախսերը, ենթադրվում է, որ «արգելակում» են տնտեսական աճը:

 

Որոշ տնտեսագետների կարծիքով՝ կենտրոնացված ծախսերը տնտեսական աճի զսպող գործոն են, այսինքն՝ ՀՆԱ-ում պետական ծախսերի տեսակարար կշռի և տնտեսական աճի տեմպերի միջև կապը բացասական է: Դրանց հիմնական փաստարկը հետևյալն է․ որքան քիչ միջոցներ է պետությունը վերաբաշխում պետական բյուջեի միջոցով, այնքան ավելի շատ միջոցներ կմնան մասնավոր հատվածում, և այս միջոցները կօգտագործվեն ավելի արդյունավետ, որն էլ տնտեսական աճի տեմպերի արագացման լուրջ աղբյուր է: Տվյալ տեսական ենթադրության հիման վրա նոր դասականների հաշվարկները ցույց են տալիս, որ եթե պետական ծախսերը գերազանցում են որոշակի «ստանդարտ» չափը 10%-ով, ապա տնտեսական աճի տեմպի դանդաղումն առնվազն 1%-ով անխուսափելի է:

 

Ռուս տնտեսագետները պետական բյուջեի միջոցով վերաբաշխվող ՀՆԱ-ի ծավալների և տնտեսական աճի տեմպի ցուցանիշների դինամիկ շարքերի հետազոտման հիման վրա ՌԴ համար հաշվարկել են պետական ծախսերի և ՀՆԱ-ի հարաբերության ցուցանիշի կրիտիկական արժեքը (36-38 տոկոս), որից հետո պետական ծախսերի հետագա աճը սահմանափակում է տնտեսական աճը, ինչի հետևանքով տնտեսության անկումը դառնում է անխուսափելի: Տնտեսությունը տնտեսական աճի ամենաբարձր տեմպերին հասնում է, երբ ՀՆԱ-ում պետական ծախսերի տեսակարար կշիռը 18-21% միջակայքում է:

 

ՀՀ-ում պետական ծախսերի ու տնտեսական աճի փոխազդեցության մասին ամբողջական պատկերացում կազմելու համար անհրաժեշտ է քանակապես գնահատել պետական ծախսերի ազդեցությունը տնտեսական աճի վրա: Այս քանակական գնահատականն իրականացնում են պետական ծախսերի մուլտիպլիկատորի միջոցով։

 

Պետական եկամուտներն ու ծախսերն ունեն փոփոխությունների և շտկման միտում և, հետևաբար, գտնվում են պետության կողմից անմիջական կարգավորման և վերահսկման ներքո: Այս գործընթացի վրա ազդեցության հիմնական գործոններն են գների բարձրացումը, փոխարժեքի փոփոխությունը և վարկային տոկոսադրույքը: Միևնույն ժամանակ տնտեսության ցիկլային տատանումների վրա պետական ազդեցության մեխանիզմը թույլ է տալիս անկման ժամանակ պետական ծախսերը մեծացնել և այդպիսով բարձրացնել արդյունքը։ Պետական ֆիսկալ քաղաքականությունն արտահայտում է ոչ միայն պետական ծախսերի ծավալների փոփոխության ազդեցությունն ազգային տնտեսության վրա, այլ նաև բյուջեի եկամտային հատվածի ձևավորման արդյունավետությունը, առաջին հերթին հարկման մեխանիզմի միջոցով: ՀՆԱ-ի աճը փակ տնտեսության մեջ կախված է ոչ միայն սպառողական և պետական ծախսերից, ներդրումներից, այլ նաև պետական բյուջեի հարկային մուտքերից:

 

ՀՆԱ-ի և համախմբված բյուջեի ծախսերի ցուցանիշները 2011-2018 թթ․ ներկայացված են աղյուսակ 1-ում:

 

Աղյուսակ 1․ ՀՆԱ-ի և բյուջեի փոխկապվածության ցուցանիշները ՀՀ-ում, 2011-2018 թթ․

 

Այսպիսով, դիտարկվող ժամանակաշրջանում տնտեսական աճին պետական ծախսերի նպաստման գործակիցների փոփոխություններն անհամաչափ բնույթ են կրել: Ընդ որում՝ ո’չ պետական ծախսերի մեծությունը, ո’չ տնտեսական աճի տեմպերը, ո’չ պետական ծախսերի և ՀՆԱ-ի հարաբերակցությունը վճռորոշ ազդեցություն չեն ունեցել տնտեսական աճին պետական ծախսերի նպաստման ցուցանիշի դինամիկայի վրա։ Նույնիսկ, երբ տնտեսական աճը երկնիշ էր, տնտեսական աճին պետական ծախսերի նպաստման ցուցանիշը տատանվում էր 0․2 գործակցի սահմաններում:

 

Այսպիսով, տնտեսական աճի վրա պետական ծախսերի ազդեցության ցուցանիշի փոքր արժեքը վկայում է ՀՀ-ում պետական ծախսերի կառուցվածքի և ուղղությունների անարդյունավետության մասին: Դա, առաջին հերթին, պետական ծախսերի կառուցվածքում բարձր արդյունավետությամբ ծախսային հոդվածների փոքր տեսակարար կշիռ ունենալու արդյունք է, իսկ պետական ծախսերի ընդհանուր մուլտիպլիկատիվ ազդեցությունը չափազանց փոքր է: Բացի այդ, չի կարելի բացառել նաև այն փաստը, որ բյուջեի ծախսային հոդվածների որոշակի մաս ենթարկված է կոռուպցիոն ռիսկերի:

 

Եվ վերջապես, տնտեսական աճի վրա պետական ծախսերի ազդեցության ցուցանիշի ոչ մեծ արժեքի էական պատճառներից մեկը տնտեսության մեջ պետության կողմից ներդրված ռեսուրսների բաշխման ու «օգտագործման» մեխանիզմների անարդյունավետությունն է (հատկապես, եթե դրանք պետական պարտքի տեսքով են):

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր