Ինչպես վերջ դնել աղքատությանը

Դին Ռասսել (թարգմանությունը “Free Market Economics” գրքից)

 

Վերջերս, Միացյալ Նահանգների քաղաքական առաջնորդները պատերազմ են հայտարարել մեր երկրում տիրող աղքատությանը, եւ վերահաս մարտին ընդառաջ՝ ձեռնամուխ եղել պետության մարդուժի եւ ռեսուրսների կենտրոնացմանը։

 

Աղքատության հաղթահարման ուղղությամբ պետական կրկնվող արշավների հիմնական փիլիսոփայությունը միանգամայն քաջածանոթ է տնտեսական պատմությամբ հետաքրքրված եւ մասնագիտացող ուսանողներին։ Նյութի էությունը քննելու եւ հասկանալու նպատակով՝ հետադարձ հայացքով համառոտակի անդրադառնանք միեւնույն թեմայի անհամար հնարավոր օրինակներից ընդամենը մեկին՝ Անգլիայում մոտ 150 տարի առաջ տեղի ունեցած Արդյունաբերական հեղափոխությանը։

 

Այն օրերի թերեւս ամենահայտնի բարեփոխիչները երկուսն էին՝ դասական տնտեսագետ Կառլ Մարքսը եւ հետագայում նրա գործընկերը դարձած հաջողակ գործարար Ֆրիդրիխ Էնգելսը։ Այս երկուսն էին աղքատության դեմ իրենց դարում մղվող պատերազմի մտավոր առաջնորդները։ Եւ, ինչպես մինչ օրս տեղի ունի ներկայիս քաղաքական եւ մտավոր առաջնորդների դեպքում, աղքատության հաղթահարման ուղղությամբ Մարքսի եւ Էնգելսի երբեւէ առաջ քաշած միակ լուծումը պետական հարկադրանքի եւ արգելքների ավելացումն էր մարդկանց տնտեսական գործունեության ասպարեզում։

 

Անհրաժեշտություն չկա այստեղ քննության առնելու Կառլ Մարքսի հաղորդումների ճշգրտությունը, որոնցում նա նկարագրում է վաղ արդյունաբերական Բրիտանիայի առաջին գործարանային ավաններում աշխատող մարդկանց վատթարացող կենսապայմանները։ Թեեւ նրա հետազոտական աշխատանքը հիմնականում սահմանափակված էր Բրիտանական թանգարանի գրադարանում ընթերցանությամբ, ես կենթադրեմ, որ իր ժամանակի դաժան աշխատանքային պայմանների մասին արված պնդումներն ընդհանուր առմամբ ճիշտ են լրագրողական տեսանկյունից։ Սակայն ի դժբախտություն համայն աշխարհի աղքատների, Մարքսն ամբողջովին աչքաթող է արել իր հաղորդումների ետեւում թաքնված թե՛ իրականությունը, թե՛ նախանշանները՝ աղքատության հիմնախնդիրների հաղթահարման եւ ազգաբնակչության կենսամակարդակի բարձրացման համար արդյունքում առաջարկելով հիմնովին սխալ մի լուծում։

 

Սոցիալիստական տեսություն

Մարդկության բարեկեցությունը բարելավելու համար Կառլ Մարքսի առաջ քաշած հայտնի տեսությունը սկզբնապես ամուր կերպով հիմնված էր բոլոր բարիքների եւ ծառայությունների արտադրության եւ բաշխման միջոցների պետական սեփականության եւ կառավարման վրա։ Հետագայում նա կարծես մտափոխվեց՝ համաձայնելով, որ պետական ծանր վերահսկողությունը, առանց լիակատար պետական սեփականության, նույնպես կարող է արդյունավետորեն լուծել դրված խնդիրը։ Սկսած այն պահից, երբ Մարքսը հնագույն, սակայն մշտապես նոր այս տեսությունը վերհանելով դրեց աղքատությունը պետության պոզիտիվ գործողությունների միջոցով հաղթահարելու իր ծրագրի հիմքում, դրա ժողովրդականությունը սկսեց մեծ թափ հավաքել աշխարհով մեկ։ Հետաքրքիր է, որ նույն այս սոցիալիստական տնտեսական տեսությունն է, որ այլ անվանմամբ եւ անէական հարցերում մի քանի փոփոխություններով՝ ներշնչանքի աղբյուր է ծառայել Միացյալ Նահանգներում աղքատության վերացման ներկա պետական ծրագրի համար։

 

Կառլ Մարքսի փիլիսոփայության եւ ծրագրերի լավագույն աղբյուրը թերեւս «Կապիտալ»-ն է՝ նրա հեղինակած ստվարածավալ աշխատությունը։ Ստորեւ ուրվագծելով նրա տեսության հիմնական դրույթները՝ գրեթե վստահ եմ, որ դրանց մեծագույն մասում դուք կճանաչեք օրվա թերթերից, քաղաքական ճառերից, քարոզներից կամ տնտեսագիտության դասագրքերից ձեզ հրամցվող ծանոթ երանգները։

 

Հեռացում դասական դպրոցից

Ադամ Սմիթի եւ Դեյվիդ Ռիկարդոյի «դասական» տնտեսագիտական դպրոցի ոգով կրթված Կառլ Մարքսը հրաշալի գիտեր, որ արդյունաբերական կայուն աճի համար անհրաժեշտ է կապիտալի շարունակական կուտակում եւ պատրաստ էր համաձայնելու դասական տնտեսագետների հետ նաեւ այն հարցում, որ կապիտալի (սարքավորումների) աճի արդյունքում աճում է ապրանքների արտադրության ծավալը եւս։ Դեռ վատ չէ։

 

Սակայն այս կետից սկսած՝ Մարքսը հեռանում է իր օրոք գերիշխող տնտեսագիտական մտքի ուղեծրից՝ հայտարարելով, որ ազատ շուկայի չպլանավորված եւ չվերահսկվող արտադրությունն անպայման պիտի հանգեցնի համընդհանուր ավելցուկի, որը չի կարող վաճառվել, քանի որ աշխատավոր զանգվածը չի ունենա բավարար գնողունակություն սեփական արտադրանքը գնելու համար։ Ըստ Մարքսի՝ այս զարգացումները կհանգեցնեն գործարանների փակմանը, մինչեւ հնարավոր կլինի ինչ-որ կերպ ազատվել ավելցուկից։ Սա նշանակում է, որ տնտեսական պայթյունն ու տնտեսական անկումը միշտ եւ կանոնավոր ընդմիջումներով կփոխարինեն իրար։ Այդուհանդերձ, ըստ Մարքսի՝ բիզնեսի փուլերի տնտեսական այս վայրիվերումների ընթացքում հարուստներն ավելի կհարստանան, իսկ աղքատները՝ կաղքատանան, եւ սա կշարունակվի այնքան ժամանակ, քանի դեռ շուկայական տնտեսության մեջ կգործեն չվերահսկվող մասնավոր սեփականությունն ու արտադրությունը, որոնք (Մարքսի կարծիքով) անպայմանորեն աշխատում են մենաշնորհների ընդլայնման, վայրենի մրցակցության եւ անիշխան արտադրության սկզբունքով։ Անկազմակերպ, ճնշված եւ քաղաքականորեն անօգնական բանվորներն անխղճորեն կշահագործվեն, եւ նրանցից շատերը, եթե ոչ բոլորը, կկորցնեն իրենց աշխատատեղերը ավելի բազմաքանակ եւ արդյունավետ դարձող մեքենաների հետ մրցության մեջ։ Ու թեեւ այն բանվորները, որոնք աշխատանք գտնելու բախտ կունենան, կավելացնեն իրենց արտադրանքի ծավալները, նրանց վճարվող աշխատավարձերը հետզհետե կնվազեն։

 

Մարքսը կատեգորիկ կերպով կանխատեսում էր, որ բանվոր դասակարգի շարքերում համատարած աղքատությունը, զանգվածային սովն ու մահացությունը կապիտալի կուտակման եւ արդյունաբերացման անխուսափելի հետեւանքն են մասնավոր սեփականության շուկայական (ոչ սոցիալիստական) տնտեսության մեջ։ Նրա ֆինանսական հովանավոր եւ գրական գործընկեր Ֆրիդրիխ Էնգելսը գրեթե նույնն է ասում 1844 թվականին լույս տեսած իր «Բանվոր դասակարգի դրությունը Անգլիայում» գրքում։ Օրինակ, նա պնդում է, որ գյուղատնտեսական Անգլիայում գյուղացիներն ու նրանց երեխաներն անհամեմատ ավելի առողջ էին, երջանիկ ու բարեկեցիկ, քան բանվորները արդյունաբերական Անգլիայում 1700 թվականից եւ զանգվածային արտադրության մեքենաների ստեղծումից հետո։

 

Փաստերի անտեսում ի նպաստ տեսության

Տնտեսական պատմության ամենից ապշեցնող փաստերից մեկը հետեւյալն է։ Այն ժամանակ, երբ Մարքսը եւ Էնգելսը ձեւակերպում ու հրապարակում էին իրենց տեսությունը, դրա սխալականության վիճակագրական ապացույցներն իրականում հասանելի էին լայն հասարակությանը։ Ավելին, թե՛ Մարքսը, թե՛ Էնգելսը տեղյակ էին այդ ապացույցներին, ուստի կարելի է ենթադրել, որ այդպիսիք պարզապես լռելյայն անտեսվել են, քանի որ չէին ներգծվում տեսության սահմաններում։

 

Ահա՛ նշված վիճակագրությունը՝ Անգլիայի եւ Ուելսի բնակչության պատկերը 1600-1831 թվականներին։ Հնարավոր չէ, որ այս ոլորտում երկարամյա հետազոտական գործունեություն իրականացնելիս Կառլ Մարքսն աչքաթող արած լիներ այս աղյուսակը։

 

Տարի Բնակչություն
1600 մոտ 5 միլիոն*
1700 ավելի քան 5 միլիոն*
1750 ավելի քան 6 միլիոն*
1801 9 միլիոն (մարդահամար)
1820 12 միլիոն (մարդահամար)
1831 16 միլիոն (մարդահամար)
* մոտավոր գնահատական

 

Մարքսին եւ Էնգելսին հասանելի նմանօրինակ վիճակագրության ծավալուն անդաստաններում կարելի է գտնել նաեւ հետեւյալը. 1750 թվականի դրությամբ՝ Լոնդոնում երեխաների մոտ 70 տոկոսը մահանում էր՝ հինգ տարին չբոլորած, իսկ 1830 թվականին այդ ցուցանիշն ընկել էր ընդհուպ մինչեւ 30 տոկոսի։

 

Եթե Կառլ Մարքսի կողմից առաջ քաշված տնտեսագիտական եւ պատմագիտական տեսությունները ճշմարիտ լինեին, բնակչության մարդահամարի տվյալները պիտի հակառակ պատկերը ցույց տային։ Եթե սոցիալիզմի տեսությունը նվազագույն իսկ հիմնավորվածություն ունենար, երեխաները պիտի մահանային այնքան ավելի վաղ (բերելով բնակչության կրճատման), որքան աճելու լիներ մեքենաների գործածությունը Մեծ Բրիտանիայի հետզհետե ազատականացող շուկայում 1700-1900 թվականների ընթացքում։

 

Իրականությունը, անշուշտ, հակառակն է ապացուցում։ Մրցակցային շուկայական տնտեսության արդյունաբերացմանը զուգընթաց աճել է ե՛ւ երեխաների, ե՛ւ մեծահասակների կյանքի սպասելի տեւողությունը։ Ագրարային տնտեսության պայմաններում, ուր մեքենաների քիչ քանակ էր գործածվում, բնակչությունը գրեթե չէր աճում երկու-երեք հարյուր տարի շարունակ։ Այնինչ մեխանիզացիայի աճի եւ, հատկապես, շոգեշարժչի հայտնագործման ու դրան հետեւած արագ արդյունաբերացման արդյունքում բնակչությունը շուտով կրկնապատկվեց, իսկ ապա՝ եռապատկվեց։ Հարկ է հիշել, որ հենց այդ ընթացքում էր նաեւ, որ հարյուր հազարավոր բրիտանացիներ սփռվում էին աշխարհով մեկ, այսինքն՝ վերը բերված վիճակագրությունը նույնիսկ կարելի է որոշակիորեն թերագնահատված համարել։

 

Փաստերի հետ սոցիալիստական տեսության հակասության պատճառն ընդամենը մեկն է. տնտեսության եւ պատմության սոցիալիստական տեսություններն ըստ էության եղել եւ մնում են հիմնովին սխալ։ Սակայն նախքան այս արմատական պնդման ճշմարտացիության քննությանն անդրադառնալը, նշենք ազատ շուկայի ընձեռած եւս երկու հնարավորություն (մեքենայացումից բացի), որոնք գուցե կբացատրեին կյանքի սպասվող տեւողության աճը։

 

Առաջին՝ արդյո՞ք պատճառը բժշկական նոր գիտելիքներն ու պրակտիկաներն էին։ Հիմնականում ոչ, քանի որ բոլոր այդ բարելավումները սկսվել են մեքենայացման ի հայտ գալուց հետո, այլ ոչ՝ առաջ։

 

Իսկ գուցե պատճառը պետական ավելի մեծ վերահսկողությունն ու սոցիալական ապահովության ծրագրերի համակա՞րգն էր։ Կրկին՝ ո՛չ. այդ ժամանակահատվածում տնտեսության վրա պետական ազդեցությունը նվազում էր։ Պետության սոցիալական ծրագրերը տոկոսային առումով նվազել էին, իսկ տնտեսությունը հետզհետե ազատականանում էր։

 

Կեղծ տեսություն

Այնուամենայնիվ, այս կետում ես կհամաձայնեմ Մարքսի արտահայտած այն մտքի հետ, որ պատմությունը հասկանալուց առաջ մարդ պետք է նախ որոշակի պատկերացում կազմի տնտեսագիտության մասին։ Իհարկե, տնտեսագիտությունը պատմության միակ որոշիչ գործոնը չէ, որքան էլ Մարքսը պնդի։ Բայցեւայնպես, սա մի կարեւոր հանգամանք է, որը թույլ է տալիս բացատրել տնտեսագիտությունից իրականում ոչինչ չհասկացող պատմաբանների երկերում մեզ մատուցվող եզրահանգումների անհեթեթությունը։ Սոցիալիստ փիլիսոփաների կողմից պատմության սխալ մեկնաբանման պատճառը, իհարկե, ոչ թե տնտեսական տեսության բացակայությունն է, այլ կեղծ տեսությանը տրվող առաջնայնությունը։

 

Թարգմանիչ` Վազգեն Ղազարյան

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր