Ինչպես է Հայաստանը մրցակցում տաղանդների համար

Այսօր երկրները ոչ միայն ձգտում են պատրաստել որակյալ մասնագետներ, այլև միջազգային մակարդակում մրցակցում են իրենց անհրաժեշտ մասնագետներին ներգրավելու համար, ինչպես նաև մշակում են տարբեր ծրագրեր նրանց երկրում պահելու համար։ Բարձր որակյալ մասնագետների մրցակցության համար երկրների կողմից իրականացվող ծրագրերի, միջոցառումների կամ քաղաքականությունների գնահատման համար 2013 թ․-ից սկսած յուրաքանչյուր տարի հաշվարկվում և համապատասխան զեկույցի տեսքով հրապարակվում է Տաղանդների համաշխարհային մրցունակության ինդեքսը (GTCI)։

 

Ինդեքսը գնահատում է այն թե ինչ են անում երկրները բարձր որակավորված աշխատուժ պատրաստելու և ներգրավելու, ինչպես նաև այդ աշխատուժը երկրում պահպանելու համար: Համաձայն GTCI 2020 զեկույցի՝ Հայաստանը 435 միավորով 132 երկրներից կազմված վարկանիշային աղյուսակում զբաղեցրել է 60-րդ հորիզոնականը։ Հայաստանի համար ևս ինդեքսը հաշվարկվում է 2013թ․-ից։ 2013թ․ զեկույցում Հայաստանը 42 միավորով 103 երկրների մեջ զբաղեցրել էր 61-րդ հորիզոնականը, գտնվել Միջինից ցածր եկամուտներ ունեցող երկրների խմբում և այդ խմբի 19 երկրների մեջ ընդհանուր ինդեքսով զբաղեցրել 3-րդ տեղը։ 2019 թ․ Հայաստանը տեղափոխվել է Միջինից բարձր եկամուտներ ունեցող երկրների խումբ։

 

Հայաստանի վարկանիշը (տեղը վարկանիշում և միավորը)

 

Վերջին երկու տարում ընդհանուր ինդեքսով ունենք որոշակի բարելավում և դիրքի բարձրացում վարկանիշային աղյուսակում։ Դրան հիմնականում նպաստել են տաղանդների ներգրավման և երկրում առկա միջավայրի, հնարավորությունների ուղղությամբ, որոշ չափով էլ մասնագիտական և տեխնիկական հմտությունների մասով կատարված աշխատանքները։ Սակայն արտասահմանից տաղանդավոր մարդկանց ներգրավելու ցուցանիշով Հայաստանը բավական վատ դիրքում է, իսկ վերջին տարիներին այդ ցուցանիշով վարկանիշային աղյուսակում հետընթաց է գրանցել։ Ինդեքսի հիմնական բաղադրիչներից վատթարացում է արձանագրվել միայն Գլոբալ գիտելիքների հմտությունների բաղադրիչը։

 

Հայաստանի համար ինդեքսի և դրա հիմնական բաղադրիչների փոփոխությունները

 

Ինդեքսի հիմնական բաղադրիչներով միջին դիրքում ենք, բացառությամբ տաղանդների պատրաստման բաղադրիչով։ Այդ ցուցանիշով, որը նկարագրում է կրթական համակարգը, պետության կողմից դրա վրա կատարվող ծախսերը, մասնագետների հմտությունների զարգացման և շարունակական կրթության հնարավորությունները, զբաղեցնում ենք բավական ցածր դիրքեր։ Սա խոսում է ոչ մրցունակ կրթական համակարգի մասին։

 

GTCI 2020-ի հաշվարկներում ներառվել են ընդհանուր 70 ցուցանիշներ: Հիմնվելով մանրակրկիտ գնահատման և վերլուծության վրա՝ ինդեքսը տեղեկություններ է տալիս տաղանդների համար տարվող քաղաքականության վերաբերյալ երկրի հարաբերական ուժեղ և թույլ կողմերի մասին: Անդրադառնանք Հայաստանի որոշ ցուցանիշներին՝ ըստ ոլորտների։

 

Տնտեսական միջավայրը

Ինդեքսի առաջին բաղադրիչը գնահատում է տնտեսական կողմը՝ կարգավորման և շուկայական միջավայրը, բիզնես և աշխատանքային միջավայրը ու տեխնոլոգիաների ներդրումը։ Պետական կարգավորման միջավայրը վերջին տարիներին չի բարելավել ու մնում է ցածր։ Սակայն կարգավորման որակի առումով առկա է որոշակի բարելավում։ Ցածր ցուցանիշներ ունենք կառավարության արդյունավետության, կոռուպցիայի մասով, հետազոտությունների և մշակումների վրա կատարվող ծախսերի գծով։ Վերջին տարիներին զգալի բարելավվել է նաև շուկայական միջավայրը։ 2020թ․ կտրուկ լավացել է տեղական շուկաներում մրցակցությունը։

 

Կրթական ոլորտը

Շատ կարևոր տեղ է հատկացվում տաղանդների պատրաստման և ներգրավման՝ երկրի հնարավորությունների գնահատմանը։ Ընդ որում՝ տաղանդների պատրաստումը Հայաստանի թույլ կողմերից է։ Մեր երկրում սովորող օտարերկրացի ուսանողների թվով միջին ցուցանիշ ունենք, իսկ տաղանդավոր մարդկանց ներգրավելու գործում անարդյունավետ ենք աշխատում։ Բավական վատ վիճակ է նաև ֆորմալ կրթության առումով։ Մասնագիտական ուսուցման մակարդակով կայուն միջին դիրքում ենք։ Բարձրագույն կրթության մասով համեմատաբար ավելի բարձր դիրքում ենք, քան մասնագիտական ուսուցման դեպքում։ Համալսարանների վարկանիշով Հայաստանը նույնպես ցածր դիրքերում է։ ՀՆԱ-ի նկատմամբ բարձրագույն կրթության վրա կատարվող պետական ծախսերը մյուս երկրների համեմատ շատ ցածր են: Այս ցուցանիշով զիջում ենք նաև բոլոր հարևան երկրներին, իսկ ԵԱՏՄ երկրներից մի փոքր առաջ ենք Ղազախստանից և Ղրղզստանից։

 

Բավական լավ դիրքում ենք բարձր հմտություններով մարդկանց հարաբերակցությամբ։ Սակայն Հայաստանում որակավորված, հմուտ աշխատողներ գտնելը դյուրին չէ։ Աշխատուժի մեջ մասնագետների մասնաբաժինը միջինից մի փոքր բարձր է։ Միջին դիրք ունենք բարձրագույն կրթությամբ աշխատուժի հարաբերակցությամբ, իսկ բարձրագույն կրթությամբ բնակչության տեսակարար կշռով առաջին հնգյակում ենք՝ 2020 թ․ զեկույցում զբաղեցնելով 4-րդ տեղը։ Սա Հայաստանի ուժեղ կողմերից մեկն է։

 

Ընդհանուր առմամբ, տնտեսությանը կրթական համակարգի համապատասխանության տեսանկյունից միջին մակարդակ ունենք, սակայն վերջին տարիներին փոքր բարելավում է նկատվում։ Մեկ աշխատողի աշխատանքի արտադրողականությունը շարունակում է միջինից ցածր մնալ։ Այս ցուցանիշով հարևան երկրներից առաջ ենք միայն Վրաստանից։

 

Գիտական և ՏՏ ոլորտը

Գիտական ոլորտում թեև ընդհանուր գնահատականներով միջին ցուցանիշներ ունենք, սակայն դրանք վերջին 3 տարիներին անընդհատ վատթարանում են։ Գիտնականների և ճարտարագետների հասանելիության առումով միջին ցուցանիշներ ունենք։ Գիտական հոդվածների (ֆիզիկա, կենսաբանություն, քիմիա, մաթեմատիկա, կլինիկական բժշկություն, կենսաբժշկական հետազոտություն, ճարտարագիտություն և տեխնոլոգիա, տիեզերքի մասին գիտություններ) քանակով նույնպես միջին դիրքում ենք, սակայն վերջին տարիներին ունենք անկում։ Հարևան երկրներից զգալի հետ ենք Իրանից և Թուրքիայից։

 

Չնայած բարձր տեխնոլոգիաների զարգացումը Հայաստանում արդեն տևական ժամանակ համարվում է գերակա ուղղություն, այս ոլորտում նույնպես առկա է միջին մակարդակ։ Միջին ցուցանիշներ ունենք տեխնոլոգիաների օգտագործման, նոր տեխնոլոգիաներում ներդրումների գծով։ Իսկ օտարերկրյա ուղղակի ներդրումների միջոցով նոր տեխնոլոգիաներ ներգրավելու գործում միջինից էլ ցածր ցուցանիշներ ունենք։ Վերջին տարիներին կայուն միջին մակարդակ է առկա նաև տեղեկատվական և հաղորդակցության տեխնոլոգիաների ենթակառուցվածքի մասով։

 

Արտահանման մեջ բարձր տեխնոլոգիաների արդյունաբերության մասնաբաժնով միջին դիրք ունենք։ Ընդ որում՝ այս ցուցանիշով Հայաստանը բավական առաջ է հարևան երկրներից։ Միջինից մի փոքր բարձր է նորարարական արտադրանքի ինդեքսը: Այս ցուցանիշով հարևան երկրներից զիջում ենք միայն Իրանին, իսկ Թուրքիայի հետ նույն դիրքում ենք։

 

Ինչպես տեսնում ենք, տաղանդների համաշխարային մրցունակության ինդեքսը տեղեկություններ է տալիս երկրների վերաբերյալ, ինչը հնարավորություն է տալիս համեմատություններ կատարել ինչպես հարևան, այնպես էլ գործընկեր երկրների հետ։ Դա թուլ է տալիս գնահատել տաղանդների համար Հայաստանի մրցակցային հնարավորությունները։ Մասնավորապես, ընդհանուր ինդեքսով Հայաստանը հարևան երկրներից զիջում է միայն Ադրբեջանին, ընդ որում՝ ինդեքսի բոլոր հիմնական բաղադրիչներով, բացառությամբ Գլոբալ գիտելիքների հմտությունների բաղադրիչի։ ԵԱՏՄ անդամ երկրներից զիջում է Ռուսաստանին (վարկանիշային աղյուսակում 48-րդը) և Ղազախստանին (54-րդ տեղ)։ Բելառուսը վարկանիշային աղյուսակում ներառված չէ։ Տաղանդավոր մարդկանց երկրում պահելու տեսանկյունից Հայաստանը թեև վերջին տարիներին արձանագրել է դրական միտում, սակայն շարունակում է ցածր դիրքերում մնալ։ Ընդհանուր առմամբ, կարևոր ցուցանիշներով աշխարհում գրավում ենք միջին դիրք։

 

Ինդեքսը հնարավորություն է տալիս հասկանալու տաղանդների պատրաստման, ներգրավման և նրանց երկրում պահելու համար Հայաստանի հարաբերական ուժեղ և թույլ կողմերը։ Հատկապես պետք է ուշադրություն դարձնել թույլ կողմերի վրա, որոնցից ամենակարևորը կրթությունն է։ Այս ինդեքսը նույնպես մատնանշում է կրթական համակարգի առանցքային լինելը։ Հետևաբար, անհապաղ քայլեր են հարկավոր կրթական ոլորտն առաջ մղելու և մրցակցային դարձնելու համար։

 

Որակյալ մասնագետներ պատրաստելը և ներգրավելը երկրներին բերում են մրցունակություն, նորարարություն և, հետևաբար, տնտեսական աճ։ Զուգահեռ նաև աշխատանքներ պետք է տարվեն բարձր որակավորմամբ աշխատուժին Հայաստանում պահելու համար, քանի որ այս ցուցանիշով ևս մեր երկիրը շատ թույլ դիրքեր ունի։ Եթե այս ուղղությամբ քայլեր չձեռնարկվեն, ապա անարդյունավետ է դառնում մասնագետների պատրաստումն ու ներգրավումը, իսկ կորցնելով որակյալ աշխատուժը՝ կորցնում ենք նաև արագ զարգանալու և մրցակցային լինելու հնարավորությունները։

 

Այս թեմայով՝

Տաղանդների համաշխարհային մրցակցությունը և Հայաստանը

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր