2020-08-31

Հայաստանում eCommerce-ը «կծկումների» փուլում է. Ստեփան Ասլանյան

Արդյո՞ք Հայաստանում կա eCommerce՝ առցանց ու անկանխիկ եղանակով առք ու վաճառք՝, ինչպե՞ս պետք է այն զարգացնել։ Այս հարցերի շուրջ Banks.am-ը զրուցել է Ստեփան Ասլանյանի հետ:

 

Ստեփան Ասլանյանը՝ Hexometer-ի համահիմնադիրն է ու տնօրենը, նախկինում Menu Group UK LTD-ի համահիմնադիրն ու Menu.ge-ի տնօրենը: Hexometer-ը այսօր ունի 160+ երկրից 9000+ օգտատեր, որից 3500-ը eCommerce բիզնեսներ են:

 

Օնլայն բիզնես, թե՞ eCommerce

Մարդկանց մի մասն այն կարծիքին է, որ եթե հեռախոսազանգով կամ էլեկտրոնային հաղորդագրություններով, համակարգչի դիմաց նստած կամ սմարթֆոնով առք ու վաճառքի պատվերներ է իրականացնում, ուրեմն առցանց բիզնեսով է զբաղված։

 

Եկեք միանգամից սահմանենք՝ «Առցանց՝ օնլայն բիզնես» եւ «Անցանց՝ օֆլայն բիզնես» սահմանը լղոզված է այս օրերին, ուստի կկիրառեմ իքոմերս՝ eCommerce (electronic commerce) տերմինը՝ ապրանքների կամ ծառայությունների առք ու վաճառք, օգտագործելով համացանցը եւ ընդունելով անկանխիկ վճարումներ։

 

eCommerce-ը Հայաստանում

Հայաստանում այն զարգացման սկզբնական փուլում է, որովհետեւ իրական eCommerce-ը Հայաստան դեռեւս չի եկել։

 

Սա հասկանալու համար բավական է ուսումնասիրել այն թոփ 50 կայքերը, որոնք այցելում են հայաստանցիները։ Այնտեղ հայկական որեւէ eCommerce կայք չկա (բացի վիճակախաղային ծառայություններից), թոփերը գլխավորում են՝ Amazon-ը, Aliexpress-ը, Wildberries-ը։

 

Ես բազմաթիվ ընկերներ ու ծանոթներ ունեմ, որոնք ունեն «առցանց խանութ», եւ վախենում են այն դարձնել իսկական eCommerce, ասում են՝ երբ զանգեն, պատվերը կընդունենք, ինչպե՞ս կարող ենք ասել որ վճարեն քարտով, ավելի լավ է գումար վճարելու 5 այլ եղանակ ունենալ, մենք հաճախորդ կկորցնենք այդ պարագայում եւ այլն։

 

Բայց նրանցից ոչ ոք չի պատկերացնում, որ, օրինակ, կարող է զանգել Amazon, ինչ-որ բան պատվիրել, եւ վճարել միայն ապրանքը ստանալուց հետո։

 

Սակայն ամեն ինչ պետք է հեշտ ու արագ լինի, եւ այսօր, զանգով պատվեր ընդունելը եւ կանխիկ վճարելը բոլոր տարբերակներից ամենա անարդյունավետներն են։

 

Պետք է մտածել ավելի արժեքավոր մրցակցային առավելությունների մասին, ինչպես, օրինակ, եզակի ծառայությունները կամ ապրանքները, լավագույն գնային առաջարկները, ծառայությունների որակը եւ այլն։

 

Վառ օրինակը տաքսի ծառայություններն են։ Երբ դրանք նոր մուտք գործեցին Հայաստան, մարդիկ ասում էին. ինչպե՞ս կարող ենք տաքսի պատվիրել առանց հեռախոսազանգի, այդպես չի լինի։ Բայց եղավ։ Ու շատ քչերն են այսօր օգտվում հեռախոսազանգով տաքսի պատվիրելու ծառայությունից, որովհետեւ սովորել են app-ով պատվիրել, եւ ամենակարեւորը՝ շուկան է մեծացել։ Եթե տաքսի app-ը հրաժարվի նաեւ կանխիկով գումար ընդունելուց եւ պարտադիր դարձնի կցված քարտի առկայությունը, հրաշալի կլինի՝ մարդու միջամտությունը կդառնա մինիմալ եւ շուկան կրկին կընդլայնվի ծառայության որակի բարելավման հաշվին։

 

eCommerce-ի հայկական ուղին

Եթե ուզում ես Հայաստանում eCommerce-ով զբաղվել, պետք չէ փորձել Ամերիկա հայտնագործել։ Պետք է ուսումնասիրել, թե խոշոր եւ հիմնական ծառայություն մատուցողները տվյալ ոլորտում ինչպե՞ս են զարգացել, ի՞նչ գործիքներ ունեն, բնականաբար, ընթացքում ավելի լավացնելով եւ կատարելագործելով ունակություններդ, բայց չկրկնելով նրանց 10 տարի առաջ գործած սխալները։

 

Հաղթելու համար հավելվածը կամ կայքը պետք է լինի հարմար, պատվեր ընդունելու ճանապարհը միայն էլեկտրոնային եւ վճարումը բանկային քարտով, որն, ի դեպ, պետք է մուտքագրել մեկ անգամ։ Հայաստանում ով առաջինը եւ ճիշտ մտնի այս խաղի մեջ, նա կհաղթի։

 

Paypal-ը խնդիր չէ ու կապ չունի

Աշխարհում շատ քիչ կայքեր կան, որոնք վճարումն ընդունում են Paypal-ով, հիմնականում eBay-ն է։

 

Պետք է հասկանալ, որ Paypal-ով վճարելն ու փող ստանալը տարբեր հասկացողություններ են, Հայաստանից գրանցված հաշիվներով կարող ես վճարել Paypal-ով, բայց չես կարող վճարում ընդունել։ Սա անհարմարություն է, որը որեւէ աղերս չունի Հայաստանում eCommerce-ի հետ։ Այն խնդիր է դառնում, եթե, օրինակ, դու Հայաստանից ես, եւ ուզում ես eBay-ում ինչ-որ բան վաճառել, բայց դա միակ ճանապարհը չէ։

 

Օնլայն վճարման համակարգերը
Հայաստանում էլեկտրոնային վճարման համակարգերը աշխատում են, թեեւ բավականին շատ շտկումների կարիք ունեն:

 

Խնդիրը փոքր շրջանառությունն է, ծառայությունից օգտվում են հիմնականում խաղադրույքներ կատարելու, մի քիչ էլ տաքսի ու ռեստորանային ուտելիք պատվիրելու համար:

 

Օնլայն վճարումից օգտվում են նաեւ միջազգային առաքման ծառայություն մատուցողները։ Հաճախորդը միանշանակ օնլայն վճարող է եւ օրինակ Amazon-ից կամ AliExpress-ից ինչ-որ բան է գնում ու վճարում քարտով, բայց ընկերությունը սրահում տեղադրում է կանխիկ վճարման տերմինալ, «բա որ՞ այդ պահին քարտին փող չլինի» դեպքի համար:

 

Հնարավոր է, վախենում են հաճախորդ կորցնելուց, եւ անհարմարություններ են ստեղծում մնացածի համար: Միեւնույն ժամանակ, եթե կախված լինեն մեկ բանկից, բանկը շատ հանգիստ կարող է տեխնիկական աշխատանքներ իրականացնել ամենավատ ժամին՝ առանց նախօրոք զգուշացնելու:

 

15 տարի առաջ, երբ մենք մշակում եւ վաճառում էինք առեւտրի ավտոմատացման համակարգեր, շատերը ասում էին «բա որ լույսը կամ ցանցը անջատվի, հաճախորդին ի՞նչ ասենք, թուղթ ու գրիչից լավը չկա», վստահ եմ, որ հիմա նույն հարցը շատ ավելի քիչ է հնչում:

 

Ես գտնում եմ, որ միշտ չէ, որ հաճախորդին պետք է լսել, որովհետեւ հաճախորդը միշտ չէ, որ գիտի, թե ինչ է ուզում եւ ինչն է ավելի հարմարավետ: Հայտնի մի պատմություն կա, երբ Ֆորդին հարցնում են, թե ինչո՞ւ է մեքենա արտադրում, արդյո՞ք ուսումնասիրել է շուկան, որ հասկացել է դրա անհրաժեշտությունը, Ֆորդը պատասխանում է. «Եթե ես մարդկանց հարցնեի, թե ինչ են ուզում, նրանք կասեին ավելի արագ ձիեր»:

 

eCommerce-ով զբաղվողները
eCommerce-ով կարող են զբաղվել բոլոր ցանկացողները, ճիշտ ինչպես բիզնեսի պարագայում է: Եվ ճիշտ ինչպես բիզնեսի դեպքում՝ այն յուրաքանչյուրի համար չէ:

 

Միգուցե eCommerce-ն ավելի երիտասարդ սերնդի բիզնեսմենների համար է, միեւնույն ժամանակ eCommerce-ի գիտելիքները ու տեխնոլոգիան շատ ավելի հասանելի է, իրականում դժվար չէ: Փոխվել է շուկան, մոտեցումներն ու տեխնոլոգիաները, եւ առանց ՏՏ-ի չես կարող:

 

Կառավարության աջակցությունը

10-15 տարի առաջ խոչընդոտներ շատ կային, հիմա կան ինչ-որ մանր խնդիրներ, որոնք հեշտ հաղթահարելի են:

 

2003-ին ես առաջիններից էի, որ Հայաստանում օնլայն խանութ էի բացել՝ «krpak.com»-ը եւ որը մի քանի ամիս հետո փակեցի, որովհետեւ դրա ժամանակը չէր եւ կային ռեալ խոչընդոտներ:

 

Օրինակ, բանկերը օնլայն վճարման համակարգեր չունեին, եւ անգամ օրակարգում նման հարց չկար, թե բանկերը պետք է դա ունենան, թե ոչ: Սակայն մենք ունեինք օնլայն վճարման համակարգ krpak-ում, 2 checkout-ն էր, բայց նույնիսկ դա չէր խնդիրը՝ շուկան պատրաստ չէր, միեւնույն ժամանակ ես ինքս շատ անփորձ էի, չնայած մինչ դա մի քանի տարի արդեն վաճառում էի «օնլայն»՝ տարբեր հարթակներում էր, հիմնականում Ebay-ով:

 

Այդ ժամանակ բիզնեսը ու հաճախորդը պատրաստ չէին eCommerce-ի: Իսկ հիմա կան հնարավորություններ, բայց գիտելիքն է պակասում, մարդիկ չեն ուզում դիմել մասնագետի, կամքի ուժն է պակասում, հայկական շուկայի փոքր լինելու պատճառով բիզնեսմենների մեջ մեծ վախ կա:

 

Իմ կարծիքով, մարդու չզարգանալու հիմնական պատճառը հենց վախն է, «չեմ կարող», «բա որ սնանկանամ», «դժվար է» եւ այլն։ Ամեն վախի հաղթահարում բերում է զարգացման:

 

Հայկականի նախադեպը

Հայաստանում eCommerce-ն այսօր զարգանում է բոլոր զարգացած երկրների օրինակով, միայն թե իր ամենադանդաղ՝ հայկական տարբերակով: ԱՄՆ-ում կամ Եվրոպայում Հայկական eCommerce-ի ներկայիս տեսակը եղել է մոտ 10-15 տարի առաջ:

 

Վրաստանում դեռ 3 տարի առաջ կինոյի կամ գնացքի տոմսերի մեծ մասը վաճառվում էր համացանցով, տաքսի կամ սննդի ագրեգատորներից շատերի մոտ քարտերով վճարումները գերակշռում էին, կային արդեն բիզնեսներ, որ կանխիկ պատվեր չէին ընդունում: Նման պատկեր է նաեւ Բելառուսում եւ Ռուսաստանում: Մեզ մոտ դեռ սկզբնավորման ու ձեւավորման փուլն է:

 

Համավարակը ակնհայտորեն ցույց տվեց, որ այսօր արդեն օնլայն տիրույթում բիզնեսի ուղղակի ներկայացվածությունը քիչ է, միայն կայքն ու ֆեյսբուք էջը բավարար չեն, պետք է ունենալ պրոֆեսիոնալ eCommerce գործիքակազմ եւ օգտագործել դրանց առավելագույն հնարավորությունները՝ իրականությանը համապատասխանելու և մրցունակ լինելու համար։

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր