Պետական ծախսերի ազդեցությունը տնտեսական աճի վրա

Պետական ծախսերի և տնտեսական աճի փոխազդեցության գնահատումը մշտապես եղել և շարունակում է մնալ տնտեսագետների և քաղաքական գործիչների քննարկման առաջնահերթ խնդիրներից մեկը:

 

Որոշ տնտեսագետների կարծիքով որքան մեծ է կառավարությունը և որքան բարձր են պետական ծախսերի մակարդակը, այնքան ավելի շատ խոչընդոտներ են ստեղծվում տնտեսական աճի համար, քանի որ ռեսուրսները տնտեսության արտադրողական հատվածից անցնում են պետությանը, որը դրանք օգտագործում է ավելի քիչ արդյունավետությամբ: Այսպես` պետության կողմից ծախսված յուրաքանչյուր մեկ դրամ նշանակում է տնտեսության արտադրողական ճյուղից վերցրած մեկ դրամից ավելի: Իսկ պետության ընթացիկ ծախսերի ավելացումը ենթադրում է հետագայում ավելի բարձր հարկային դրույքաչափեր։

 

Մյուս կողմից պետությունը լուծում է այնպիսի խնդիրներ, որոնցից էապես կախված է շուկայական համակարգի արդյունավետությունը: Անվտանգության ապահովումը, սեփականության իրավունքի պաշտպանությունն ու պայմանագրերը կատարելու պարտադրանքը խթանում են բիզնես միջավայրը: Հակամենաշնորհային օրենքներն ուժեղացնում են մրցակցությունը: Դպրոցները խթանում են մարդկային կապիտալը: Ճանապարհները, կամուրջները և այլ ենթակառուցվածքները նպաստում են ձեռնարկատիրական գործունեությանը: Մատչելի, բարձրորակ մանկապարտեզների առկայությունը բարձրացնում է ծնողական զբաղվածությունը, որի արդյունքում փոքրանում է նպաստառու երեխաների քանակը: Հիվանդանոցները, սպառողների, երեխաների իրավունքների պաշտպանությունը և այլն բարելավում են բնակչության բարեկեցությունը:

 

Իսկապես, տնտեսությունը չի կարող լինել ավելի բարեկեցիկ առանց պետության առկայության, սակայն կա որոշակի սահման, որից հետո պետության ցանկացած միջամտություն` հարկերի հավաքագրման և ծախսերի իրականացման միջոցով, խոչընդոտում է տնտեսության զարգացմանը: Իսկ ո՞րն է այդ սահմանը:

 

Չնայած այս ուղղությամբ կատարված բազմաթիվ տեսական և էմպիրիկ վերլուծությունների՝ արդյունքում հիմնախնդրի վերաբերյալ չի հաջողվել ձևավորել մեկ միասնական մոտեցում։ Այնուամենայնիվ, հասարակության զարգացմանը զուգահեռ պետությունների կողմից իրականացվող գործառույթների շրջանակն անընդհատ ընդլայնվել է, ինչի արդյունքում մեծացել է նաև պետական ծախսերի դերակատարությունը՝ նախ որպես այդ գործառույթների ֆինանսավորման միջոց, ապա նաև որպես տնտեսության վրա ներազդելու լծակ:

 

Պետական ծախսերի և տնտեսական աճի միջև կապը ցույց տանք հետևյալ գծապատկերի օգնությամբ:

Գծապատկերից երևում է, որ պետական ծախսերի ավելացումը խթանում է տնտեսական աճը մինչև Բ կետը, որից հետո այդ ազդեցությունը բացասական է, այսինքն՝ Բ կետն այն սահմանն է,որից հետո պետական ծախսերի ավելացումը կրճատում է ՀՆԱ-ի ծավալը:

 

Ակնհայտ է, որ տարբեր երկրներում պետության գործառույթները և դրանց ֆինանսավորման ծավալներն ունեն ընդգծված հակասություններ, ինչը կապված է տնտեսական զարգացման մոդելների տարբերությունների, տնտեսությունների կառուցվածքային առանձնահատկությունների, աշխարհաքաղաքական պայմանների և բազմաթիվ այլ գործոնների հետ։ Դրանով պայմանավորված տնտեսապես շատ դժվար է որոշել պետական ծախսեր/ՀՆԱ հարաբերակցության այն սահմանը, որից հետո պետական ծախսերի միջոցով վերաբաշխվող ազգային եկամտի մեծության ավելացումը խոչընդոտում է տնտեսական աճը։

 

Տնտեսական զարգացման լիբերալ մոդելի երկրներում, որտեղ պետության հիմնական դերակատարությունը սահմանափակվում է տնտեսական հարաբերությունների մասնակիցների համար «խաղի միասնական կանոնների» սահմանումով և հանրային բարիքների տրամադրման հետ կապված խնդիրներ լուծելով, ՀՆԱ-ի նկատմամբ պետական ծախսերի մասնաբաժինը չի գերազանցում 40 տոկոսը։ Մինչդեռ պահպանողական և սոցիալ-դեմոկրատական մոդելի երկրներում, որոնցում պետությունն իրականացնում է ակտիվ վերաբաշխման գործառույթներ և հանդես է գալիս որպես սոցիալական արդարության ապահովման գլխավոր երաշխավոր, պետական ծախսերի միջոցով վերաբաշխվող ազգային եկամտի մեծությունը հասնում է 50-60 տոկոսի։

 

Ներկայացնենք այն երկրների փորձը, որոնց հաջողվել է ապահովել տնտեսական աճ՝ էապես կրճատելով պետական ծախսերը.

 

1. Ռոնալդ Ռեյգանը կտրուկ փոխեց ԱՄՆ-ի պետական քաղաքականությունը: Երկրի պետական ծախսերի մակարդակը արագորեն աճում էր, երբ նա ստանձնեց իր պաշտոնը: ԱՄՆ նախագահ Ռեյգանը 33 տոկոսով կրճատեց պետական ներքին հայեցողական ծախսերի մակարդակը` 1981թ.-ին ՀՆԱ-ի 4․8 տոկոսից 1989թ.-ին հասցնելով 3․1 տոկոսի: Տպավորիչ էր նաև իրավական համակարգում նրա կատարած փոփոխությունները,որի արդյունքում պետության իրավական ծախսերը իր նախագահության տարիների ընթացքում ՀՆԱ-ի 11․6 տոկոսից կրճատեց 9․8 տոկոսի: Այս բարեփոխումների արդյունքում Ռեյգանին հաջողվեց կրճատել տնտեսության վրա պետական ծախսերի բեռը` միաժամանակ ուժեղացնելով երկրի ռազմավարական ներուժը:

 

2. Իռլանդիան վերջին 20 տարիների ընթացքում կտրուկ փոխել է իր հարկաբյուջետային քաղաքականությունը: 1980-ական թվականներին Իռլանդիայի պետական ծախսերը կազմում էին ՀՆԱ-ի 50 տոկոսը, և հարկերի չափազանց բարձր դրույքաչափերը խոչընդոտում էին տնտեսության զարգացմանը: Սա հանգեցրեց տնտեսության լճացման, և Իռլանդիան հայտնի դարձավ որպես «Եվրոպայի հիվանդ մարդ»: Այնուամենայնիվ, կառավարությունը որոշեց գործել: Ինչպես տնտեսագետներն են բացատրում, 13 տարվա լճացումից և 2 տոկոսից ցածր տնտեսական աճից հետո Իռլանդիան սկսեց ծախսերը արմատապես կրճատելու քաղաքականություն վարել` վերացնելով գործակալությունները, նվազեցնելով հարկային դրույքաչափերն ու պետական միջամտությունը: Ավելի տպավորիչ էին պետական համակարգում իրականացվող կրճատումները: Նոր քաղաքականության իրականացման արդյունքում պետական ծախսերը ՀՆԱ-ի 52․3 տոկոսից (1986թ.) նվազեցին մինչև 37․7 տոկոս (1996թ.)` կրճատվելով 14․6 տոկոսային կետով: Մինչև բարեփոխումն` ազատ առևտրային, ցածր հարկային և կրթության խթանման քաղաքականություններ իրականացնելը, Իռլանդիայի արտահանման մեջ գերակշռում էր բնակչության` մարդկային կապիտալի, արտագաղթը:

 

3. Նմանատիպ հարկաբյուջետային բարեփոխումներով աչքի ընկավ նաև Նոր Զելանդիան, երբ պետական ծախսերի մակարդակը գերազանցեց ՀՆԱ-ի 50 տոկոսը: Նախկին նախարարներից մեկը անկեղծորեն հպարտացել է. «երբ մենք պետական ծախսերը կրճատելու քաղաքականությունը սկսեցինք Տրանսպորտի վարչությունից, այն ուներ 5 600 աշխատող, երբ վերջացրեցինք` մնաց ընդամենը 53 աշխատող: Երբ մենք սկսեցինք այն կիրառել Անտառային ծառայությունում, այնտեղ աշխատում էր 17 000 մարդ, քաղաքականության ավարտից հետո մնաց 17 աշխատող: Երբ կիրառեցինք Աշխատանքի նախարարությունում, ես այդ ժամանակ այդ նախարարության նախարարն էի, և կրճատման արդյունքում մնացի միակ աշխատողը: Մենք 66 տոկոսով կրճատեցինք պետական հատվածում աշխատողների քանակը»: Նոր Զելանդիային հաջողվեց այս ամենն անել բավականին կարճ ժամանակահատվածում, և արդեն 1990-ական թվականների սկզբում մեկ շնչի հաշվով պետական ծախսերը կրճատվեցին 12 տոկոսով: Այս բարեփոխումն, ինչպես նաև ազատ-շուկայական հարաբերությունների ստեղծմանն ու զարգացմանն ուղղված այլ քաղաքականություններն օգնեցին Նոր Զելանդիային վերականգնել տնտեսությունը լճացումից հետո:

 

ՀՀ-ում պետական ծախսեր/ՀՆԱ ցուցանիշը ոչ միայն ցածր է համաշխարհային միջին ցուցանիշներից, այլև իր հետ եկամտի համադրելի մակարդակ ունեցող երկրների շարքում ՀՀ-ն հանդես է գալիս որպես փոքր ծախսերով երկիր։ Ծախսային հոդվածների կառուցվածքային վերլուծության արդյունքում ակնհայտ է դառնում, որ մի շարք ոլորտներ, այդ թվում կրթության, առողջապահության և այլն հանդես են գալիս որպես մնացորդային ֆինանսավորման սկզբունքով բյուջետային միջոցների բաշխման ոլորտներ։ Մինչդեռ մի շարք ոլորտներ էլ, այդ թվում ընդհանուր բնույթի հանրային ծառայությունների, հասարակական կարգի պահպանման և այլն, որոնք այնքան էլ էական նշանակություն չունեն տնտեսական աճի տեսանկյունից, ստանում են պետական ծախսերի բավական մեծ չափաբաժիններ։

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր