Տնտեսության որևէ ճյուղին պետական աջակցության հետևանքները

Տնտեսագիտական գրականության մեջ ազատ շուկայական տնտեսական համակարգը բնորոշվում է որպես բացառապես առաջարկի և պահանջարկի ուժերով կարգավորվող համակարգ՝ առանց պետական որևէ միջամտության։ Գործնականում, այնուամենայնիվ, գրեթե բոլոր շուկայական տնտեսություններն ինչ-որ չափով կարգավորվում են պետության կողմից։ Եվ այն, թե ինչպիսին պետք է լինի պետության դերը շուկայական տնտեսությունում, տնտեսագիտության մեջ հանդիպող ամենակարևոր և ամենաբարդ հարցերից է։

 

Պետական տնտեսական քաղաքականության արդյունավետությունը դիտարկելիս պետք է հաշվի առնել այդ քաղաքականության ազդեցությունը ոչ միայն կարճաժամկետ, այլ նաև երկարաժամկետ հատվածում, դրա առաջացրած ոչ միայն հիմնական, այլ նաև երկրորդական հետևանքները։ Նաև պետք է հաշվի առնել այդ հետևանքները ոչ միայն կոնկրետ խմբի, այլև ամբողջ հասարակության համար։ Եվ քանի որ պետական մարմինների կողմից այս դիտարկումները շատ հաճախ անտեսվում են, անհրաժեշտություն է առաջանում տարբեր միջոցներով բարձրաձայնել խնդրի մասին և տարբեր մատչելի օրինակների օգնությամբ փորձել բացատրել այն։

 

Ենթադրենք տնտեսության ինչ-որ «Ա» ճյուղ անկում է ապրում, և այդ  ճյուղի ներկայացուցիչները դիմել են կառավարությանը այն «փրկելու» նպատակով։ Ըստ նրանց՝ դա կարելի է անել միայն գները բարձրացնելու, հարկային արտոնություններ կամ սուբսիդիաներ տրամադրելու միջոցով։ Եթե պետությունը չկանխի «Ա» ճյուղի անհետացումը, ապա այդ ճյուղի աշխատողները կհայտնվեն փողոցում։ Դրա հետևանքով նրանց գնողունակությունը կընկնի, որի արդյունքում մսավաճառները, հացթուխները, դերձակները, կինոթատրոնների և սրճարանների սեփականատերերը և այլոք կսնանկանան։ Տնտեսական ճգնաժամը կուղեկցվի անկման առաջանցիկ տեմպերով։ Իսկ եթե կառավարության որոշմամբ «Ա» ճյուղը փրկվի, ապա այդ ճյուղը ներկայացնող ընկերությունները կսկսեն սարքավորումներ ձեռք բերել այլ ընկերություններից, զբաղվածությունը կավելանա, և նոր աշխատողները կսկսեն գնել մսավաճառների, հացթուխների, դերձակների և այլոց ապրանքներն ու ծառայությունները։ Ազգային բարեկեցությունը կաճի ոչ թե օրեցօր, այլ ժամ առ ժամ։

 

Իրականում գոյություն ունեն «Ա» ճյուղի նման բազմաթիվ ճյուղեր։ Քաղաքական գործիչները պնդում են, որ արդյունաբերական այս կամ այն ճյուղի ստեղծումը և պահպանումը ռազմական անհրաժեշտություն է երկրի համար։ Մեր նպատակն է ցույց տալ, թե ինչ հետևանքների է հանգեցնում նման ճյուղերի «փրկությունը»։

 

Ենթադրենք երկրի կառավարությունը որոշում է կայացնում «փրկել» «Ա» ճյուղը՝ սուբսիդիաներ տրամադրելու միջոցով (հանրության տեսանկյունից սուբսիդիաների գլխավոր առավելությունն այն է, որ հարստության վերաբաշխումը ոչ մեկից չի թաքցվում)։ Այս պարագայում հարկ վճարողները կկորցնեն ճիշտ այնքան, որքան սուբսիդիայի տեսքով կստանան «Ա» ճյուղի ընկերությունները և դրանց աշխատակիցները։ Հասկանալի է, որ «Ա» ճյուղի փրկությունը տեղի է ունենում այլ ճյուղերի հաշվին, քանի որ վերջիններս ստիպված են լինելու վճարել լրացուցիչ հարկեր, և դրանով պայմանավորված` նրանց շահույթը նվազում է, արդյունքում այդ ճյուղերում աշխատողների գնողունակությունն ընկնում է։ Այսինքն՝ «Ա» ճյուղի աճը տեղի է ունենում այլ ճյուղերում արտադրության ծավալների կրճատման հաշվին։

 

Բայց սուբսիդիաների տրամադրման ժամանակ ոչ միայն տեղի է ունենում եկամտի վերաբաշխում և այլ ճյուղերում արտադրության ծավալների կրճատում, այլ նաև (ինչը որ ամենակարևորն է և հենց դրանով է պայմանավորված ազգային հարստության զուտ կորուստները) կապիտալի և աշխատուժի արտահոսք այն ճյուղերից, որտեղ դրանք օգտագործվում էին բարձր արդյունավետությամբ, դեպի այն ճյուղեր, որտեղ դրանց օգտագործման արդյունավետությունն ավելի ցածր է։ Արդյունքում ազգային հարստության և բնակչության կենսամակարդակի աճի տեմպերը դանդաղում են։

 

Եթե «Ա» ճյուղը կրճատում է իր արտադրության ծավալները կամ անհետանում է մրցակցության պայմաններում, ապա ինչու՞ նրան  միացնել «արհեստական շնչառություն»։ Այն, որ տնտեսական աճը պայմանավորված է տնտեսության բոլոր ճյուղերի միաժամանակ աճերով, ճիշտ չէ։ Որպեսզի նոր ճյուղերում արտադրության ծավալներն աճեն, պետք է որոշ հին ճյուղերում դրանք նվազեն, որովհետև նոր ճյուղերի զարգացման համար լրացուցիչ կապիտալի և աշխատուժի կարիք կա։

 

Եթե մենք նախկինում արհեստականորեն պահեինք կառքերով բեռնափոխադրումը, մենք կհետաձգեինք ավտոմեքենաշինության և առևտրի զարգացումը։ Դրանով մենք կդանդաղեցնեինք արտադրության աճը և կկանգնեցնեինք տնտեսական և գիտական առաջընթացը։

 

Բայց այսօր շատ կառավարություններ դեռ շարունակում են կիրառել նման մոտեցումներ, երբ փորձում են կանխել տնտեսության որևէ ճյուղի անկումը՝ այդ ճյուղի աշխատողներին և այդտեղ ներդրված կապիտալը «փրկելու» համար։ Ինչքան էլ որ տարօրինակ է հնչում, տնտեսության զարգացումը ենթադրում է որոշ ճյուղերի անհետացում և նորերի զարգացում։ Ընդ որում` առանց առաջինի, երկրորդը չի կարող տեղի ունենալ։ Միայն այս դեպքում է հնարավոր հասարակության պահանջները և նոր ցանկությունները բավարարել ավելի որակյալ ապրանքներով և ծառայություններով ու ավելի բարձր մակարդակով։

 

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր