Հասարակական ընտրության խնդիրը

Հատված` Ամարտյա Սենի 1998թ. Նոբելյան մրցանակ ստանալու ելույթից․

 

«Ուղտը ձի է, որը նախագծվել է մարդկանց փոքր խմբի կողմից»: Սա կարող է այդ խմբի որոշումների թերությունների օրինակ թվալ, բայց դա իսկապես մեղմ մեղադրանք է: Ուղտը, գուցե, չունի ձիու արագություն, բայց շատ օգտակար և ներդաշնակ կենդանի է. լավ «համակարգված է» առանց սննդի և ջրի երկար հեռավորություններ ճանապարհորդելու համար: Խումբը, որը փորձում է ձի նախագծելու հարցում իր տարբեր անդամների տարատեսակ ցանկություններն արտացոլել, կարող է շատ հեշտությամբ հանգեցնել ավելի տարօրինակ բանի. օրինակ, հունական դիցաբանության կենտավրի, որի կեսը ձի է և կեսն ինչ որ այլ բան` շարժվող արարած, որը համատեղում է վայրիությունն ու խառնաշփոթը:

 

Դժվարությունը, որին բախվում է փոքր խումբը, կարող է միայն ավելի մեծ լինել, երբ խոսքը վերաբերում է ավելի մեծ հասարակության որոշումների կայացմանը, որը «ժողովրդի, ժողովրդի կողմից, ժողովրդի համար» ընտրությունն է արտացոլում: Դա, ընդհանուր առմամբ, «հասարակական ընտրության» առարկա է, և իր ընդարձակ շրջանակները ներառում են տարբեր խնդիրներ՝ կապված սոցիալական դատողությունների և խմբային որոշումների ու հասարակության կամ խմբի անհատների տեսակետների և հետաքրքրությունների համատեղման առանձնահատկության հետ: Հասարակական ընտրության տեսության հիմնական հարցը հետևյալն է. ինչպե՞ս կարելի է հասարակության մասին ագրեգատիվ դատողություններ (օրինակ՝ «սոցիալական բարեկեցության», կամ «հանրային շահի» կամ «համախառն աղքատության» վերաբերյալ) ստանալ` հաշվի առնելով հասարակության տարբեր անհատների մտահոգությունները, կանխատեսումները և նախասիրությունների բազմազանությունը: Ինչպե՞ս կարող ենք այնպիսի ագրեգատիվ դատողություններ անելու որևէ ողջամիտ հիմք գտնել, ինչպիսիք են «հասարակությունը գերադասում է սա դրանից», կամ «հասարակությունը պետք է ընտրի սա դրանից», կամ «սա սոցիալապես ճիշտ է»: Արդյո՞ք հասարակական ողջամիտ ընտրությունը հնարավոր է, նամանավանդ, ինչպես Հորասը վաղուց նշել է, կարող են լինել «այնքան նախապատվություններ, որքան մարդիկ»:

 

Հասարակական ընտրության տեսությունն իր ժամանակակից բնույթով ձևակերպվել է տնտեսագետ, Նոբելյան մրցանակակիր Կ. Էրրոուի կողմից 1951թ., որն ապահովում է այլընտրանքային հասարակական հնարավորությունների գնահատման և ընտրության նկատմամբ ընդհանուր մոտեցում (ներառյալ, սոցիալական բարեկեցության, անհավասարության և աղքատության գնահատումը):

 

Հասարակական ընտրության տեսությունը շատ լայն է, ընդգրկում է մի շարք հստակ հարցեր, և, գուցե, օգտակար լինի նշել դրանցից մի քանիսը.

  • Մեծամասնության կանոնը ե՞րբ կտա միանշանակ և հետևողական որոշումներ:
  • Ինչպե՞ս կարող ենք դատել, թե որքան լավ է հասարակությունը գործում իր տարբեր անդամների անհամապատասխան հետաքրքրությունների ֆոնին:
  • Ինչպե՞ս կարող ենք հաշվի առնել անձանց իրավունքներն ու ազատությունները՝ միևնույն ժամանակ ճանաչելով նրանց նախընտրությունները և այլն:

 

Հասարակական ընտրության տեսության հասանելիությունն ու նշանակությունն իսկապես շատ ընդարձակ կարող են լինել:

 

Ինչպե՞ս է առաջացել հասարակական ընտրության սուբյեկտը: Տարբեր հետաքրքրությունների և կոնցեպցիաների հետ կապված հասարակական որոշումների խնդիրները ուսումնասիրվել են երկար ժամանակ: Օրինակ՝ Արիստոտելը Հին Հունաստանում և Կաուտիլիան Հին Հնդկաստանում, ովքեր ապրում էին մ.թ.ա. չորրորդ դարում, իրենց գրքերում (համապատասխանաբար վերնագրված  Քաղաքականություն և Տնտեսություն) ուսումնասիրում էին հասարակական ընտրության տարբեր կառուցողական հնարավորություններ:

 

Այնուամենայնիվ, հասարակական ընտրության տեսությունը, որպես համակարգված մոտեցում, առաջին անգամ ծագեց ֆրանսիական հեղափոխության ժամանակաշրջանում: Այս խնդիրն առաջին անգամ ներմուծվել է XVIII դարի վերջին ֆրանսիացի մաթեմատիկոսներ Ժ. Կ. Բորդայի (1781թ.) և Մարքիզ դե Կոնդորսեի (1785թ.) կողմից, ովքեր այս խնդիրները դիտարկել են մաթեմատիկայի տեսանկյունից:

 

Նրանց աշխատանքը կենտրոնացած էր խմբի համար ռացիոնալ և ժողովրդավարական որոշումների շրջանակի մշակման վրա՝ համարժեք ուշադրություն դարձնելով նրա բոլոր անդամների նախասիրություններին և հետաքրքրություններին: Այնուամենայնիվ, նույնիսկ տեսական հետազոտությունները, որպես կանոն, տալիս էին բավականին հոռետեսական արդյունքներ: Նրանք նշել են, որ, օրինակ, մեծամասնության կանոնը կարող է լրիվությամբ հակասական, անհետևողական լինել:

 

Հետազոտական ​​աշխատանքների մեծ մասը (հաճախ, կրկին հոռետեսական արդյունքներով) շարունակվեց Եվրոպայում XIX դարում: Իրոք, այս ոլորտում շատ ստեղծագործ մարդիկ էին աշխատում և պայքարում էին հասարակական ընտրության դժվարությունների հետ, այդ թվում՝ «Ալիսը Հրաշքների աշխարհում» գրքի հեղինակ Լյուիս Քերոլլը:

 

Երբ Էրրոուն 20-րդ դարում «վերածնեց» հասարակական ընտրության թեման, նա նույնպես շատ մտահոգված էր խմբային որոշումների դժվարություններով և այն անհամապատասխանություններով, որոնք դրանք կարող են հանգեցնել:

 

Էրրոուի հասարակական ընտրության տեսության անհնարինության արդյունքները հաճախ մեկնաբանվում են որպես հիմնավորված և ժողովրդավարական սոցիալական ընտրության, ներառյալ բարեկեցության տնտեսագիտության գոյության հնարավորության «ժխտում»:

. . . .

 

Ամփոփելով Ամարտյա Սենի մոտեցումները՝ կարելի է ասել, որ նա դեմ է արտահայտվել Էրրոուի տեսակետին: Բարեկեցության կառուցողական տնտեսագիտության և հասարակական ընտրության հնարավորությունը (և դրանց օգտագործումը սոցիալական բարեկեցության վճիռներ կայացնելու և նորմատիվ նշանակություն ունեցող գործնական միջոցառումներ մշակելու մեջ) առաջ է բերում ընտրության տեղեկատվական հիմքի ընդլայնման անհրաժեշտություն: Այս ընդլայնման կարևորագույն տարր է բարեկեցության և անհատական ​​առավելության միջանձնային համեմատությունների օգտագործումը: Զարմանալի չէ, որ միջանձնային համեմատություններից հրաժարումը պետք է դժվարություններ առաջացնի հիմնավորված հասարակական որոշումների համար, քանի որ հասարակությունը կազմող տարբեր անձանց պահանջները պետք է միմյանց դեմ գնահատվեն: Մենք նույնիսկ չենք կարող հասկանալ աղքատության, սովի, անհավասարության կամ բռնակալության մասին հասարակության մտահոգությունների ուժը՝ առանց այս կամ այն ​​ձևով միջանձնային համեմատություններ կատարելու: Այն տեղեկատվությունը, որի վրա հիմնվում են ոչ պաշտոնական դատողությունները, հենց այն տեղեկատվությունն է, որը պետք է և կարող է ներառված լինել համակարգված հասարակական ընտրության պաշտոնական վերլուծության մեջ:

 

Հասարակական ընտրության տեսությունն օգտագործելը կարող է հանգեցնել տարբեր արժեքներով տարբեր սկզբունքների: Սա նշանակում է, որ որոշ իրավիճակներում, որոնք թույլ են տալիս միայն մեկ պատասխան, բազմաթիվ ճիշտ պատասխաններ կարող են լինել: Սա, եզրակացնում է Սենը, պետք է լուծվի ճշմարիտ ժողովրդավարության միջոցով, որը նա անվանում է «հանրային դատողությունների հիմնական անհրաժեշտություն, որը ներառում է տարբեր կողմերի փաստարկները և տարբերվող տեսանկյունները»: Սենը ճշմարիտ ժողովրդավարությունը սահմանում է որպես «հասարակական քննարկումների մեջ բաց ներգրավվածություն»՝ համակարգ, որը բաղկացած է ոչ միայն ընտրություններից և քվեարկությունից, այլև քննարկումներից:

 

Կարևոր է նշել, որ Սենի կողմից քննարկման խրախուսումը ցույց է տալիս, որ տեղեկատվության ավելացումը հանգեցնում է ավելի լավ համաձայնության:

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր