Տեսակետ ՀՀ կառավարության կողմից բիզնեսին առաջարկվող օժանդակության վերաբերյալ

Այնպիսի տպավորություն կա, որ վերջին երկու տարիներին բիզնես խաղի կանոնների փոփոխությունների հայեցակարգ մշակելիս, կարծես թե, հեղինակները հիմնվում են բակային որևէ խանութի, կարի արտելի կամ տաքսի ծառայություն իրականացնող բիզնեսների գործունեության վերլուծության վրա։ Բիզնեսի այդ հատվածը, իհարկե, կարևոր է, սակայն ընդունված օրենսդրությունը պարտադիր է բոլորի համար, այն իր ազդեցությունն է թողնում ողջ բիզնես դաշտի վրա։

 

2020թ․ մարտի 20-ին ՀՀ կառավարության պաշտոնական կայքում շրջանառության մեջ է դրվել «Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման առաջին միջոցառումը հաստատելու մասին» ՀՀ Կառավարության որոշման նախագիծ, որի նպատակը կորոնավիրուսի հետևանքով առանձին տնտեսվարողների մոտ կանխատեսվող ընթացիկ իրացվելիության հետ կապված ռիսկերը մեղմելն է։ Այն սահմանում է օժանդակության 3 ձև՝ համաֆինանսավորում, վերաֆինանսավորում, սուբսիդավորում, որոնցից յուրաքանչյուր տնտեսվարող, կարող է կիրառել միայն մեկը։

 

Այն ֆինանսական միջոցները, որոնք կուղղվեն բանկերի ու վարկային կազմակերպությունների հանդեպ տնտեսվարողների արդեն իսկ ունեցած վարկերի վերաֆինանսավորմանն ու ՀՀ դրամով վերաձևակերպելուն, դրանք կարող են որոշակի արդյունավետություն ունենալ։ Սակայն հանրային միջոցների հաշվին որոշ կազմակերպություններին ֆինանսավորում տրամադրելը արդյունավետ գործելաոճ չէ, այն նույնիսկ ճիշտ չէ։ Այս գումարները «ջուրն են ընկնելու»։

 

Որոշման նախագծով պոտենցիալ օժանդակություն ստացողների շրջանակը սահմանված է խիստ թերի, այն բացառություններ է սահմանում, մասնավորապես՝ բանկերի, վարկային կազմակերպությունների համար, որոնց ֆինանսական ցնցումներից զերծ պահելը շատ ավելի արդյունավետ կարող է լինել, քան այսօր չգործող որոշ տնտեսվարողներին օգնելը։ Չմոռանանք, որ արտակարգ պայմաններում ավանդների կրճատումը անխուսափելի է։ Կամ սահմանափակումների մեջ նշված չեն այն ճյուղային տնտեսվարողները, որոնք այս արտակարգ պայմաններում էապես մեծացրել են իրենց իրացման շրջանառությունը։ Օրինակ, առևտրային ցանցերը և դեղատները, նրանց մատակարարները, որոնք այս օրերին ունեն իրացման շրջանառության աճ, նույնպես կարող են դիմել և հանրային միջոցների հաշվին ստանալ օժանդակություն։

Որոշման մեջ օգտագործված է «բարվոք վարկային և հարկային պատմություն» բնորոշումը, որը խիստ սուբյեկտիվ է։

 

Իմ կարծիքով, երբ տնտեսվարողն ունի ֆինանսական դժվարություններ, պետք է ուսումնասիրել, թե այդ դժվարությունները ինչի հետ են կապված։

 

1․ Եթե այդ դժվարությունները կապված են ֆինանսական հոսքերի հետ (կան ծախսեր ԴՐԱՆՑԻՑ ԱՌԱՎԵԼ ՀԱՍՈՒՅԹՆԵՐԻ պարագայում, սակայն դրամարկղային դժվարություններ կան՝ հոսքերը դանդաղել են, վճարումները հետաձգվել են, կա կանխիկի (փողի) պակաս), ապա այս դեպքում պարտքով գումար տալը (այդ թվում՝ վարկավորելը) կլինի օգտակար։

 

2․ Եթե այդ դժվարությունները կապված են իրացում, հասույթ, եկամուտ չունենալու (խիստ կրճատվելու) պարագայում ծախսերը պահպանելու, ֆիքսված պարտադիր ծախսեր ունենալու հետ, ապա այս պայմաններում տնտեսվարողին պարտքով փող առաջարկելը հանցագործություն է, սա նշանակում է «կթել մինչև վերջ»։ Հանցագործություն է, քանի որ այն անձինք, որոնց նկատմամբ տնտեսվարողը պարտավոր է կատարել այդ ծախսերը, իմանալով ֆինանսավորման հնարավորության մասին, կստիպեն տնտեսվարողին գնալ և պարտք վերցնել ու վճարել իրենց (եթե պետությունը չմիջամտի, ոչ մի բանկ վարկ չի տա վնասով աշխատող տնտեսվարողին)։ Պետությունը այստեղ կրկնակի խաղ է խաղում․ նա, այդ ծախսերը ֆինանսավորելով, ըստ էության, հարկերի տեսքով հետ է ստանում այդ ծախսերից բխող հարկերի ու վճարների տեսքով ծախսերի մոտ 1/3-ը։

 

Եթե կառավարությունն իրոք ցանկանում է օգնել բիզնեսին, նա այս արտակարգ պայմաններում պետք է հնարավորություն տա տնտեսվարողներին ազատվելու իրենց այն ծախսերից, որոնցից անմիջապես ազատվելու համար կան օրենսդրական սահմանափակումներ (հիմնական դժվարությունն այսօր կայանում է աշխատավարձերի պահպանման հետ)։ Աշխատակցին գործատուի նախաձեռնությամբ աշխատանքից ազատելը բավականին երկար ու թանկ պրոցես է (արձակման նպաստ, ծանուցման ժամանակահատվածում աշխատավարձ և այլն)։ Անհրաժեշտ է 30-100 տոկոս իրացման ծավալների անկում գրանցած, կամ չգործող կազմակերպություններին արտակարգ հնարավորություններ տալ դադարեցնելու աշխատանքային հարաբերությունները և վճարելու վերջնահաշվարկ, արդյունքում՝ կանգնացնելու աշխատավարձի հաշվիչը։

 

Երբ կազմակերպությունը հասույթ չունի, սակայն վարկ է վերցնում և աշխատավարձեր է վճարում, նա անխուսափելիորեն գնում է սեփական կապիտալի նվազեցմանը, զուտ ակտիվների պակասեցմանը, հայտնվում է անվճարունակ ու սնանկ վիճակում։ Եթե նույնիսկ սնանկության գործընթացում դեռևս չհայտնվի, լավագույն դեպքում նա տարին կփակի վնասով և 2020 թվականի համար չի վճարի շահութահարկ և ավելացված արժեքի հարկ, 2021 թվականին չի վճարի շահութահարկի կանխավճարներ, պետությունը կունենա հարկային մուտքերի պակասորդ։ Շրջհարկի ռեժիմում աշխատողների վիճակը համեմատաբար հեշտ է (1,5-5 տոկոս հասույթից հարկ տվող տնտեսվարողները 300-500 հազար դրամ աշխատավարձ դժվար ձևակերպեն․․․ Իսկ եթե նա աշխատավարձի չձևակերպված մասը չտա, ապա աշխատողը ինքնակամ կազատվի աշխատանքից)։

 

Արտակարգ դրության հայտարարման պահից բիզնեսը վերադիրքավորվելու, անարդյունավետ ծախսերից հրաժարվելու հնարավորության դեպքում, հնարավոր է այդ բիզնեսների փրկում, քանի որ նրանց սեփական կապիտալը գոնե «կսառի» 16․03․2020-ի դրությամբ և այն կրկին «կջերմանա» արդեն նոր իրավիճակի պայմաններում։

 

Իսկ այդ աշխատանքից ազատված մեր քաղաքացիներին պետությունը կարող է էլի բանկերի կամ սոցիալական ծառայության միջոցով վճարել ֆինանսական աջակցության գումարներ՝ գործատուների կողմից տրված տեղեկանքների և ՊԵԿ-ում առկա տեղեկատվության հիման վրա։

 

Այսինքն՝ բիզնեսին պետք է տալ հնարավորություն թոթափել իր ծախսերը, իսկ գումարը տալ վերջնական սպառողին՝ աշխատանքից ազատված քաղաքացուն, ոչ թե գումարը տալ բիզնեսին, նրան գցել ֆինանսական ծանր վիճակի ու հոսքերի մեջ, սակայն ասել՝ պահպանիր աշխատատեղերը ու այդ գումարներից 23-24 տոկոս էլ մեզ հարկ տուր։

 

Արամ Աշուղյան

Տնտեսագետ, «3A partners» ընկերության հիմնադիր

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր