Էքզիստենցիալ սպառնալիք. Ո՞րն է մեր արձագանքը

Հայաստանը՝ որպես պետություն, և հայերը՝ որպես ժողովուրդ, էքզիստենցիալ սպառնալիքի առջև են: Մենք միաժամանակ գտնվում ենք քաղաքական, աշխարհաքաղաքական, տնտեսական, սոցիալական և ժողովրդագրական ճգնաժամերի մեջ:

 

Երբ էքզիստենցիալ սպառնալիքի առջև ես, միակ ճանապարհը, որով ժողովուրդը կարող է գոյատևել, հստակ տեսլական ունենալն ու նպատակներին հասնելու իրատեսական ռազմավարության ընդունումն է: Մինչ օրս մենք ո՛չ ռազմավարություն ունենք, ո՛չ գործողությունների ծրագիր:

 

Որպես պետություն՝ Հայաստանը չի կարող ապավինել մի մարդու կամ մարդկանց փոքր խմբի, որոնք կընդունեն երկրի ճակատագիրը վճռող որոշումներ: Դա չափազանց ռիսկային է: Այդուհանդերձ, վերջին երեսուն տարիներին հենց դա է տեղի ունեցել Հայաստանում: Մենք մեր հույսը դրել ենք անհատների կամ մարդկանց փոքր խմբի վրա, որոնք ընդունել են բոլոր կարևոր որոշումները: Դժբախտաբար, այդ անհատները չեն ունեցել երկրի համար ազգային հայեցակարգ: Արդյունքը համազգային ճգնաժամերն են, որոնք մենք ունենք այսօր:

 

Եղել են բազմաթիվ ձախողումներ, որոնք հանգեցրել են ներկայիս համազգային ճգնաժամերին: Սակայն, ամենամեծ ձախողումն այն էր, որ Հայաստանի բոլոր կառավարությունները, ինչպես նաև հայկական էլիտաները, չկարողացան արձանագրել և հարմարվել տեղի ունեցող աշխարհաքաղաքական տեղաշարժերին և առաջընթաց ապահովել սպառազինությունների և ռազմական ստրատեգիայի ոլորտներում:

 

Ամեն ազգի ճակատագրի համար պատասխանատու է իր էլիտան: Էլիտաների պատասխանատվությունն է ձևակերպել ազգային տեսլական և ռազմավարություն, երևան բերել գաղափարախոսություն, նպաստել համապատասխան քաղաքական համակարգի ձևավորմանը և, ի վերջո, առաջնորդել ժողովրդին: Հայկական էլիտաները եղել են անկազմակերպ և ազգային ռազմավարության մշակման գործում «ձայն» չեն ունեցել:

 

Իմ առաջարկն է, որ հայկական էլիտաներն սկսեն ազգաշինությունից: Մենք՝ հայերս, վերջին հազարամյակում պատշաճ չենք լծվել այդ գործին: Մենք դա չարեցինք նաև անկախությունից ի վեր՝ վերջին երեսուն տարիների ընթացքում:

 

Որոշ մարդիկ կարող են ասել, որ դա կառավարությունների գործն է: Եվ նրանք կարող են իրավացի լինել, սակայն ոչ ստեղծված իրավիճակում: Հայաստանի բոլոր նախկին կառավարությունները ձախողել են այդ գործը: Չեմ կարծում, որ մենք կարող ենք կամ պետք է հույս ունենանք, որ Հայաստանի ապագա կառավարությունները կկարողանան կամ կիրականացնեն դա: Իրատեսական չէ Հայաստանի կառավարություններից խնդրել և ակնկալել ավելին, քան Հայաստանի առօրյա տնտեսական և սոցիալական կյանքի կառավարումն է:

 

Թե՛ Հայաստանում, թե՛ սփյուռքում հայկական էլիտաները պետք է շտապ ստեղծեն վերազգային մարմին՝ Ազգային խորհուրդ, որը պետք է մեկնարկի ազգաշինության գործը: Ազգային խորհրդում պետք է ներկայացված լինեն Հայաստանի բոլոր քաղաքական կուսակցությունները, սփյուռքի կազմակերպությունները, եկեղեցին, Հայաստանի և սփյուռքի մտավորականներն ու գործարարները և այլք:

 

Ազգային խորհրդի նպատակը պետք է լինի ազգային տեսլականի և ռազմավարության սահմանումը, քաղաքական համակարգի և ինստիտուտների ձևավորումը, ինչպես նաև նոր սահմանադրության նախագծի մշակումը: Ապա Ազգային խորհուրդը պետք է լոբբինգ անի գոյություն ունեցող օրենսդիր և գործադիր մարմիններում հանրաքվե անցկացնելու և նոր սահմանադրությունն ընդունելու նպատակով: Դա հեշտ չի լինելու, բայց, եթե մենք նպատակադրված ենք փրկելու ազգին, ապա չունենք այլ հնարավորություն կամ ընտրություն:

 

Նորմալ է, որ Ազգային խորհրդի մասնակիցների մեծամասնությունը, եթե ոչ՝ բոլորը, և նրանց կազմակերպությունները և (կամ) կառույցներն ունենան Հայաստանի հետ կապված իրենց սեփական նպատակներն ու ձգտումները. օրինակ՝ քաղաքական գործիչների համար նպատակը կարող է լինել քաղաքական առաջնորդ դառնալն ու Հայաստանի կառավարություն ձևավորելը, գործարարների համար՝ իրենց բիզնես ծրագրերն իրականացնելը, սփյուռքի համար՝ առավել մեծ ներգրավում ունենալն ու Հայաստանի սոցիալտնտեսական կյանքում «ձայնի իրավունքը»:

 

Իսկ ինչու՞ պետք է ակնկալել, որ այս մարդիկ՝ հաճախ մրցակցող նպատակներով և տեսակետներով, կարող են համաձայնել ազգային ռազմավարության շրջանակների և կարմիր գծերի շուրջ: Բանավեճերն ու անհամաձայնությունները նորմալ երևույթ են ցանկացած խորհրդատվական գործընթացի ժամանակ: Այդուհանդերձ, ես հուսով եմ՝ նրանք բոլորը գիտակցում են, որ իրենց անձնական շահերն ու նպատակներն ապարդյուն կլինեն, եթե Հայաստանը դադարի գոյություն ունենալ որպես պետություն կամ եթե հայ ժողովուրդը շարունակի սակավանալ, իսկ տնտեսությունը` մնալ անկայուն վիճակում:

 

Այլ կերպ ասած, ցանկացած թիվ էլ, եթե բազմապատկենք զրոյի, արդյունքը զրո է: Ուստի, եթե էլիտաները չկարողանան դնել ազգաշինության հիմնաքարերը, բոլոր շահառու խմբերը՝ քաղաքական գործիչները, գործարարները, կազմակերպությունները և ինստիտուտները Հայաստանում և Հայաստանից դուրս կտուժեն, քանի որ Հայաստանը կդադարի գոյություն ունենալ որպես ինքնիշխան պետություն:

 

Ամփոփելով՝ առաջարկում եմ, որ Հայաստանի նախագահն ու Գլոբալ հայկական ազդեցության հարթակը (Global Armenian Impact Platform) միասին նախաձեռնեն Ազգային խորհրդի ձևավորման գործընթաց՝ հրավիրելով շահառուների լայն շրջանակների ներգրավվել դրանում: Նրանք ունեն անհրաժեշտ ենթակառուցվածք և կապեր դա խելամիտ ժամկետում անելու համար:
Ժամանակն է գործել:

 

Արթուր Բուդաղյան

Հեղինակը «ԲիՍիԷյ» հետազոտական խմբում Զարգացող տնտեսությունների գծով գլխավոր ստրատեգ է և աշխարհում առաջատար անկախ մակրո հետազոտությունների հեղինակ: Հոդվածում ներկայացված տեսակետները հեղինակինն են և չեն ներկայացնում «ԲիՍիԷյ» հետազոտական խմբին: Բացի այդ, հեղինակը չի ներկայացնում և կապված չէ Հայաստանի կամ սփյուռքի որևէ կազմակերպության կամ քաղաքական կուսակցության հետ:

 

Նյութի սկզբնաղբյուրը` futures-studio.org։

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր