Տնտեսական աճի որակը

Տնտեսական զարգացման նպատակը պետք է լինի ոչ միայն տնտեսական աճի բարձր ցուցանիշների ապահովումը, այլև տնտեսական աճի որակի բարելավումը։ Այս հիմնախնդիրը կարևորվել է դեռևս 20-րդ դարի 70-ական թվականներին՝ հատկապես զարգացած երկրների համար, երբ դրանց հետագա զարգացումը բախվեց էական սահմանափակումների՝ էքստենսիվ աճի պատճառով. «նավթային շոկերը» ստիպեցին արտադրողներին մտածել` անցում կատարելու էներգախնայող տեխնոլոգիաների, իսկ շրջակա միջավայրի աղտոտվածության աստիճանի մեծացումը հարկադրեց այդ երկրների կառավարություններին խստացնել բնապահպանական օրենսդրությունը: Ինչպես նշել է Ու. Ռոսթոուն, զարգացած երկրների տնտեսությունները լայն սպառման ապրանքների արտադրության փուլից անցում կատարեցին «կյանքի որակ փնտրելու» փուլին: Պարզ քանակական տնտեսական աճը մնաց հետին փուլում՝ զիջելով տեղը որակյալ աճին, և «աճի տեմպերի ապահովումն» ուղեկցվեց որակական շարժընթացներով:

 

Վերջին շրջանում տնտեսական զարգացման պատմությունը ցույց է տալիս, որ միայն աճի բարձր ցուցանիշը բավարար չէ ավելի լավ սոցիալական արդյունքների հասնելու համար։ Անցած մի քանի տասնամյակների ընթացքում զարգացող շատ երկրներ ունեցել են աճի բավականին բարձր ցուցանիշներ, սակայն նրանցից շատ քչերին է հաջողվել կրճատել աղքատության և գործազրկության մակարդակները։ Տնտեսական աճի ցուցանիշը տնտեսական համակարգի զարգացման միայն ծավալային, քանակական կողմն է։ Դրանով չի բնութագրվում բնակչության կենսամակարդակի և կենսապայմանների փոփոխությունները, թողարկվող արտադրանքի որակը և այլն։ Տնտեսական աճը պետք է լինի հայեցակարգային, որպեսզի պետությունը կարողանա դրանից առավելագույն օգուտ քաղել։ Այսինքն՝ կարևորը տնտեսական աճի որակն է, որը վերջերս շատ հաճախ է օգտագործվում տնտեսագետների կողմից։

 

«Աճի որակ» հասկացությունն այսօր ունի տարբեր մեկնաբանություններ։ Օրինակ՝ Համաշխարհային բանկի Աճի և զարգացման հանձնաժողովը 2008թ․-ին նշել է, որ աճի որակը կապված է արդարության, հնարավորությունների հավասարության, շուկայի պաշտպանության և գործազրկության մակարդակի կրճատման հետ։

 

Տնտեսական աճի որակը գնահատելու համար կիրառվում է աճի որակի ինդեքսը, որը թույլ է տալիս գնահատել, թե որքանով է աճը նպաստում աղքատության կրճատմանը, աշխատատեղերի ստեղծմանը և տնտեսության կայուն զարգացմանը։ Ինդեքսի հիմքում ոչ միայն բարեկեցությունը բնութագրող ֆինանսատնտեսական ցուցանիշներ են, այլև այնպիսի որակական ցուցանիշներ, որոնք բնութագրում են բնապահպանության, քաղաքական ազատության, ինստիտուտների կայացման մակարդակները և այլն:

 

Տնտեսագիտական գրականության մեջ առաջարկվում է ցուցանիշների համակարգ, որը բնութագրում է տնտեսական աճի որակը: Այդ ցուցանիշներն են՝ տեղեկատվական տեխնոլոգիաների ձեռքբերման, գիտակրթական գործունեության, տնտեսական անվտանգության, բնապահպանության, առողջապահության, պարենային անվտանգության ապահովման, քաղաքական ազատության, ինստիտուտների կայացման, կյանքի բավարարվածության կամ երջանկության ապահովման, գործազրկության և աղքատության կրճատման մակարդակները և այլն։

 

Տնտեսական աճը կլինի որակյալ, եթե սահմանափակ ռեսուրսներն օգտագործվեն բարձր արդյունավետությամբ։ Արտադրողական տնտեսությունը «խելացի աշխատող» տնտեսությունն է, այլ ոչ թե «շատ աշխատող» տնտեսությունը: Այսինքն՝ արտադրողական է այն տնտեսությունը, որը նոր տեխնոլոգիական լուծումների, գաղափարների և բիզնես մոդելների շնորհիվ կարողանում է արտադրել շուկայի պահանջներին համապատասխանող բարիքներ։

 

ՀՀ-ում տնտեսական աճի քանակական կողմը տարիներ շարունակ գերագնահատվել է (2002-ից 2007թթ․-ին ունեցել ենք երկնիշ աճ, միջինում՝ 13,1 տոկոս)։ Երկրի տնտեսական աճի կառուցվածքում որակական տեղաշարժերն ապահովվել են արտահանման ներուժ ունեցող ոլորտների զարգացման շնորհիվ, բայց չնայած դրան՝ ՀՀ տնտեսական աճի կառուցվածքը ճկուն և արդյունավետ չէ, իսկ տնտեսության զարգացումը ոլորտային բնույթի է։ Տնտեսական աճը շարունակում են ապահովել առևտուրն ու ծառայությունները, իսկ ծառայությունների կազմում էական կշիռ ունեն բուքմեյքերական ընկերություններն ու խաղատները։

 

Այս առումով ժամանակի հրամայականն արտահանելի տնտեսության ձևավորումն է, և հետևաբար արտահանման ներուժ ունեցող ոլորտների զարգացումը, որոնցից են` տեղեկատվական տեխնոլոգիաները, գյուղատնտեսությունը, լեռնահանքային ոլորտը և թեթև արդյունաբերությունը:

 

Թեպետ տնտեսական աճի քանակական կողմը ՀՀ-ում դեռևս շարունակում է պահպանել իր առաջնահերթությունը՝ ինչպես զարգացող շատ այլ երկրներում, այնուամենայնիվ, մակրոտնտեսական հավասարակշռության և կայուն տնտեսական աճի ապահովման հիմնախնդիրների լուծումն անհրաժեշտ է որոնել քանակական ու որակական զարգացման միասնական տիրույթում։

 

Այսպիսով՝ տնտեսական աճի ապահովումը հիմնական մակրոտնտեսական նպատակներից է, բայց միակը չէ, հետևաբար՝ հարկ է այն համակցել մյուս նպատակների հետ, և  եթե տնտեսական աճն անհրաժեշտ է, ապա դեռևս բավարար չէ: Դա նշանակում է, որ «նախ՝ քանակը, հետո՝ որակը» մոտեցումը պետք է փոխարինել ի սկզբանե դրանց համադրումով:

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր