Դպրոցների ֆինանսավորման վաուչերային համակարգը Վրաստանում

ՀՀ վարչապետի կողմից 2020թ. դեկտեմբերի 30-ին ընդունված «Հարկային քաղաքականության ճեղքի կրճատմանն ուղղված միջոցառումները հաստատելու մասին» որոշման ընդհանուր նկարագրում, հիշեցնելով Հայաստանում ԱԱՀ-ով չհարկվող գործարքների չափազանց լայն շրջանակի և ԱԱՀ-ից ազատման արտոնությունների հասցեականության պակասի մասին, քննարկվում է ԱԱՀ-ով հարկել նախկինում չհարկվող որոշակի գործարքներ, այդ թվում՝ կրթական ծառայությունները: Փոխարենը առաջարկվում է մեծացնել պետական պատվերի շրջանակներում սովորող ուսանողների տեղերի թիվը, ամբողջությամբ ֆինանսավորել կոնկրետ հեռանկարային մասնագիտություններով մասնագետների պատրաստումը կամ այլ ուղիով «պետության աջակցությունը դարձնել առավել թիրախային ու արդյունավետ»:

 

Դժվար չէ նկատել, որ կրթական ծառայությունները ԱԱ հարկման դաշտ բերելը հանգեցնելու է դրանց թանկացմանը, բարձրանալու են ուսման վարձավճարները: Այդ փոփոխությունից հատկապես կտուժեն մասնավոր ուսումնական հաստատությունները, որոնք առանց այն էլ գտնվում են անհավասար մրցակցային պայքարի մեջ: Կրթական ծառայությունների շուկայում իր մենաշնորհն ավելի խորացնելով՝ պետությունը վնասում է կրթական ծառայությունների շուկայի առանց այն էլ թույլ մրցակցությանը:

 

Ավելի քան 50 տարի առաջ Նոբելյան մրցանակակիր, ազատական տնտեսագետ Միլթոն Ֆրիդմենը, կարևորելով կրթական համակարգում ազատ շուկայական մրցակցության դերը, առաջարկում էր ներմուծել դպրոցների վաուչերային համակարգը «կրթության որակի բարելավման, պետական ծախսերի վերահսկման ու կրթության մասնավորեցման» համար: Ընդհանուր առմամբ, դպրոցների վաուչերային համակարգը կարելի է բնորոշել 4 հատկանիշներով՝ ընտրության ազատություն, արդյունավետություն, հավասարություն և սոցիալական համախմբվածություն: Կարևոր է հատկապես մասնավոր և պետական դպրոցների միջև հավասարությունը, որը նպաստում է շուկայական մրցակցության զարգացմանը:

 

Այժմ դպրոցների վաուչերային համակարգի փորձեր կան աշխարհի տարբեր կողմերում: Այդպիսի մի փորձ մշակվել է մեր հյուսիսային հարևան Վրաստանում: Համակարգը պարբերաբար գնահատվում ու ըստ այդմ խմբագրվում է: Թեպետ կան դեռ բազմաթիվ խնդիրներ, սակայն վրացական փորձի և նրանց բախված խնդիրների լուսաբանումը կարևոր օրինակ կլինի Հայաստանի համար, որը նույնպես ունի խորհրդային կրթական փորձի պատմություն, ինչպես Վրաստանը:

 

Խորհրդային միության փլուզումից հետո Վրաստանում դպրոցները ֆինանսական միջոցներ ստանում էին համայնքային բյուջեից, սակայն սա առաջացնում էր մի շարք խնդիրներ: Ամենաբարդը թափանցիկության ու հաշվետվողականության պակասն էր: Չկար ֆինանսավորման հստակ մեխանիզմ. ամեն տնօրեն վերցնում էր այնքան, որքան կարողանում էր: Մեծանում էր կոռուպցիայի ռիսկը: Կարևոր էին նաև «բարեկամական կապերը», տնօրենի հեղինակությունը, երբեմն նաև համառությունն ու ճարպկությունը:

 

1990-ականների վերջին վրացիների հայացքը ուղղված էր դեպի օտարերկրյա կրթական համակարգերը. ուսումնասիրվեցին հիմնականում ԱՄՆ-ի, Չիլիի և «ասիական վագրերի» փորձը: Միջազգային խորհրդատվությամբ մշակվեց ֆինանսավորման նոր համակարգ, որը հիմնված էր սովորողների թվի վրա: Սակայն համակարգի առանցքային տարրերից մեկը վաուչերների գաղափարն էր, որն առաջին անգամ ներկայացվեց 2005 թվականին մշակված «Հանրակրթության մասին» օրենքով:

 

Վաուչերային համակարգի հիմնական գաղափարը այն է, որ պետությունը հարկ վճարողներին վերադարձնում է կրթության բյուջեի իրենց հատվածը և թույլ տալիս, որ նրանք տնօրինեն, այսինքն՝ ընտրեն այն դպրոցը, որն ուզում են: Բոլոր դպրոցների համար ստեղծվում են նույն հնարավորությունները և նրանք սկսում են մրցել աշակերտների, այսինքն` ֆինանսավորման համար: Դպրոցներին մրցակցության համար տրվում է լայն ինքնավարություն: Վաուչերային համակարգի ներդրմամբ դպրոցները նաև պատասխանատու են դառնում իրենց միջոցների կառավարման, ինչպես նաև պետությանը ավելի հաշվետվողական լինելու համար: Դպրոցի տարածքը նախկինում պատկանում էր պետությանը, օրինակ՝ գտնվում էր Տնտեսական զարգացման նախարարության տիրապետման ներքո: Այժմ դրանք դպրոցի տիրապետության տակ են, ուստի դպրոցը տարածքի մի մասը կարող է, օրինակ, վարձակալության տալ սննդի ծառայություն մատուցող որևէ ընկերության և հավաքագրել լրացուցիչ ֆինանսական միջոցներ:

 

Վրաստանում վաուչերային համակարգը գործարկվել է 2006 թվականից: Ըստ վիճակագրության, դրանից հետո կտրուկ աճել է մասնավոր դպրոցներում սովորողների թիվը: Աճել է նաև մասնավոր դպրոցների թիվը, այդ տարում՝ 48%-ով, մինչդեռ նախորդ տարիների տարեկան աճը միջինում 10% էր:

 

Ներդրվելուց հետո համակարգը պարբերաբար ենթարկվում է որոշակի փոփոխությունների: Սկզբում ֆինանսավորման միակ չափանիշը դպրոցում աշակերտների թիվն էր, ապա կարևորվեց նաև աշխարհագրական դիրքը, ըստ որի՝ տարբերակվեցին քաղաքային, գյուղական և լեռնային դպրոցների վաուչերներ: Դպրոցների ազատ ընտրությունը առաջացրեց գերբեռնված ու թերբեռնված դպրոցներ, ինչը հանգեցրեց խիստ անհավասար ֆինանսավորման: Ավելացնելով կրթության ոլորտի պետական ծախսերը` նախարարությունը մեծացրեց նորմատիվային վաուչերի չափը՝ 200 լարիից դարձնելով մոտ 325 լարի: Սակայն անհավասարությունը բոլորովին էլ չմեղմվեց, քանի որ խնդիրը միայն ֆինանսական միջոցների անբավարարությունը չէր: Հետագա տարիներին Միացյալ Նահանգների Միջազգային զարգացման գործակալության ֆինանսական աջակցությամբ Վրաստանի կրթության և գիտության նախարարությունը սկսեց մշակել ֆինանսավորման նոր բանաձև, որի նպատակն էր կարգավորել ֆինանսական հավասարակշռությունը:

 

Նոր ու այժմ գործող բանաձևով վաուչերային համակարգից դուրս են մնում մինչև 169 աշակերտ ունեցող պետական դպրոցները, որոնք ֆինանսավորվում են ըստ իրենց կարիքների, այսինքն՝ խորհրդային սկզբունքով կամ, այլ կերպ ասած, առանց որևէ մեխանիզմի: 170-ից ավելի աշակերտ ունեցող հանրային դպրոցների համար սահմանվում է ֆինանսական նորմա, որը 300 լարի է ու ստանդարտ վաուչերի գործակիցներ՝ կախված դասարանից ու դպրոցում աշակերտների թվից:

 

Գծ. 1. Վաուչերային համակարգի ֆինանսավորման մեխանիզմը Վրաստանի հանրային դպրոցներում

 

Ստանդարտ վաուչերի արժեքը որոշվում է ֆինանսական նորման (300 լարի) համապատասխան գործակցի հետ բազմապատկելով: Այսինքն՝ հանրային դպրոցում սովորողի ստանդարտ վաուչերը կարող է լինել 414-540 լարի: Բացի ստանդարտ վաուչերից, դպրոցները ստանում են նաև բազային ֆինանսավորում՝ 25-55 հազար լարի՝ կախված աշխարհագրական դիրքից և այլ գործոններից:

 

Վրաստանի դպրոցների վաուչերային համակարգում մասնավոր դպրոցները մի փոքր անտեսված են իրենց ֆինանսավորման սկզբունքով. ստանդարտ վաուչերի արժեքը 300 լարի է, իսկ գործակիցներ չկան: Բացի այդ, մասնավոր դպրոցների աշակերտները զրկված են մի շարք իրավունքներից, որոնք ունեն աշակերտները պետական դպրոցներում: Օրինակ՝ կառավարությունը բոլոր առաջին դասարանցիներին տետրեր է տրամադրում, բացի մասնավոր դպրոցի աշակերտներից: Իսկ 2013 թվականից կառավարությունը գործարկեց անվճար դասագրքերի համակարգ, որի ընթացքում աշակերտները դրանք ստանում են և ուսումնական տարվա ավարտին վերադարձնում դպրոց: Այս արտոնությունը վերաբերում է միայն պետական դպրոցների աշակերտներին. եթե մասնավոր դպրոցների աշակերտները սոցիալապես անապահով ընտանիքներից չեն, ստիպված են գնել իրենց գրքերը: Այս մոտեցումը ավելի ուժեղ մրցակցային կարողություններով է օժտում պետական դպրոցներին ու սպառում է ազատ շուկայական մրցակցություն ստեղծելու հնարավորությունը, մի բան, որը հանդիսանում է վաուչերային համակարգի ստեղծման դրդապատճառներից մեկը:

 

Որոշակի խնդիր կա ֆինանսավորման անհամաչափ բաշխման հետ կապված: Քանի որ հանրապետությունում ավելի շատ են մինչև 169 աշակերտ ունեցող դպրոցները, ստացվում է այնպես, որ դպրոցների մեծ մասը դուրս է մնում վաուչերային համակարգից ու ֆինանսավորվում է ըստ կարիքների: Թվերը ցույց են տալիս, որ հանրապետության դպրոցների մոտ 60%-ը, որտեղ սովորում է բոլոր աշակերտների թվի ընդամենը 19%-ը, ստանում է ընդհանուր ֆինանսական միջոցների մոտ 40%-ը: Այդ փոքր դպրոցները հիմնականում գյուղական կամ լեռնային շրջանների դպրոցներ են, որոնցում մեկ աշակերտին բաժին ընկնող ֆինանսավորումը կարող է հասնել մոտ 5000 լարիի, մինչդեռ քաղաքային դպրոցներում մեկ աշակերտին բաժին ընկնող ֆինանսավորումը կարող է լինել մինչև մոտ 860 լարիի (540 լարի՝ ստանդարտ վաուչեր + 320 լարի՝ բազային ֆինանսավորում)։ Բայց պետք է նկատել, որ սա բնական է, քանի որ փոքր դպրոցները կամ ուղղակի փոքր կառույցները գոյատևման համար սովորաբար ավելի մեծ ֆինանսական միջոցներ են պահանջում, քան մեծերը:

 

Վրաստանի կառավարության առաջիկա քայլերից է կրթության ոլորտում պետական ծախսերի ավելացումը և ՅՈւՆԵՍԿՕ-ի նպատակադրած 15-20%-ին հասնելը (այժմ 12.9% է): Այնտեղ դպրոցների ֆինանսավորման վաուչերային համակարգը դեռևս ունի շտկումների ու շարունակական բարելավման կարիք, ինչպես գոյություն ունեցող ցանկացած համակարգ: Կրթական ծառայությունները ԱԱՀ-ով հարկելու գաղափարը քննարկելիս կարելի է որպես հնարավոր այլընտրանք դիտարկել դպրոցների ֆինանսավորման վաուչերային համակարգի վրացական փորձը ու լրջորեն գնահատել այդպիսի մի մոդելի ստեղծման հնարավորությունները Հայաստանում:

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր