Փողի, պարտքի, գնաճի և հարստության պահպանության մասին

Աշխարհում բազմաթիվ մարդիկ այսօր մտահոգված են իրենց ողջ կյանքի խնայողություններով։ Վերջերս ընկերներիցս մեկն ինձ հարցրեց. «Կնոջս հայրը 100 միլիոն դոլար կանխիկ գումար է մեզ ժառանգել: Գիտես, որ ես և կինս լավ ապրուստ ենք վաստակում և իրականում չունենք այդ գումարի կարիքը. որոշել ենք ողջ ժառանգությունը թողնել մեր երեխաներին։ Որտե՞ղ կարելի է ներդնել այդ 100 մլն դոլարն առաջիկա 30 տարիների համար, որպեսզի գնաճի, արժույթի արժեզրկման և նույնիսկ դեֆոլտի պայմաններում դրա գնողունակությունը չընկնի։

 

Թեև մենք կանադացի չենք, մենք, այսպես ասած, մտածում ենք Կանադան գնելու մասին, քանի որ այն աշխարհի ամենակայուն և անվտանգ երկրներից է։ Բայց ի՞նչպես ներդնել Կանադայում։ Արդյո՞ք պետք է պարզապես հող գնել այնտեղ։ Ի՞նչ կառաջարկես»։

 

Այս ակնարկում ձեզ կներկայացնենք պարզ դրույթներ, որոնք թույլ կտան ավելի լավ պատկերացում կազմել հարցերի շուրջ, որոնք վերաբերում են 1) փողի թողարկմանն ու պետական պարտքին, 2) հիպերգնաճին և 3) հարստության պահպանմանը։ Ժամանակ խնայելու համար մենք որպես օրինակ կդիտարկենք ԱՄՆ դոլարը։ Սակայն, նույն տրամաբանությունը կարելի է կիրառել ցանկացած այլ արժույթի կամ տնտեսության դեպքում։ Սույն ակնարկը կազմված է երեք մասից։ Այսօր մենք հրապարակում ենք Առաջին մասը՝ խորագրված «Փողը և պարտքը»։

 

Վերջին տարիների ընթացքում տարաբնույթ թերթեր, ամսագրեր և բլոգերներ հրապարակել են հարյուրավոր աղյուսակներ, որոնք ցույց են տալիս M2 փողի առաջարկի ցուցանիշներ (Տե՛ս Աղյուսակ 1-ը)։ Հիմնվելով այս աղյուսակների վրա՝ մարդիկ պնդում են, որ կտրուկ գնաճն անխուսափելի է։ Ուստի, զարմանալի չէ, որ շատերն անհանգստացած են իրենց երկարաժամկետ խնայողություններով, հատկապես՝ առաջիկա 30 տարվա հեռանկարում։

 

 

Ցանկացած երկրում (մեր դեպքում ԱՄՆ-ում) շրջանառության մեջ գտնվող ամբողջ փողը (վերցնենք M2-ը), ըստ էության, կառավարության դե ֆակտո և դե յուրե երաշխիքն է առ այն, որ այն (շրջանառվող փողը) կարող է օգտագործվել ապրանքներ և ծառայություններ գնելու, պարտքեր մարելու կամ ակտիվներ ձեռք բերելու համար։

 

Սա նշանակում է, որ ԱՄՆ կառավարության համար գրեթե տարբերություն չկա պետական պարտատոմսերի և շրջանառության մեջ գտնվող փողի միջև։ Յուրաքանչյուրը կարող է ցանկացած պահի կանխիկ գումարը դարձնել պարտատոմս կամ հակառակը։ Այսպիսով, մենք կարող ենք պնդել, որ շրջանառության մեջ գտնվող գումարը նույնպես պետական պարտք է։ Այդուհանդերձ, մենք պետք է հիշենք, որ առանձնապես իմաստ չկա դիտարկելու պարտքը՝ առանց հաշվի առնելու ակտիվները։ Այս հարցին ավելի մանրամասն կանդրադառնանք հետագայում։

 

Փողի և պետական պարտատոմսերի միջև միակ տարբերությունն այն է, որ կառավարությունը փողատերերին տոկոսագումարներ չի վճարում, մինչդեռ տարեկան շուրջ 2.0% (ԱՄՆ-ի դեպքում) տոկոսագումար է վճարում պետական պարտատոմսերի սեփականատերերին։ Հետևաբար, ներդրողների համար կարևորը պետական պարտքի և պետական պարտավորությունների ընդհանուր պատկերն է, ոչ թե փողի առաջարկի վիճակագրությունը։ Սա մեզ բերում է սույն ակնարկի երկրորդ մասին, որը կոչվում է Պետական պարտք։

 

«Կրկնե՛ք իմ հետևից՝ պետական պարտքը փող է, որը մենք պարտք ենք ինքներս մեզ, պետական պարտքը փող է, որը մենք պարտք ենք ինքներս մեզ, պետական պարտքը փող է, որը մենք պարտք ենք ինքներս մեզ… Այն մեզ ավելի աղքատ է դարձնում, եթե միայն դուրս է մղում ներդրումները, ինչն այդպես չէ»։

Փոլ Քրուգման, Նոբելյան մրցանակի դափնեկիր տնտեսագիտության ոլորտում

 

2001 թ. սկզբին ԱՄՆ ընդհանուր ֆեդերալ պետական պարտքը կազմում էր շուրջ 5.7 մլրդ դոլար կամ ԱՄՆ-ի ՀՆԱ-ի 55%-ը։ 2021 թ. սկզբին այդ թիվը հասնում էր շուրջ 28,0 մլրդ դոլարի կամ ԱՄՆ-ի ՀՆԱ-ի 130%-ը։ Հարց է առաջանում, թե ինչքա՞ն պետք է լինի ԱՄՆ-ի պետական պարտքը, որ լինի չափազանց մեծ։ Եվ ինչ կլինի, եթե այն հասնի «չափազանց մեծ պետական պարտք» սահմանագծին։ Աղյուսակ 2-ը ցույց է տալիս մի քանի տնտեսությունների պարտք/ՀՆԱ հարաբերակցությունը։

 

 

Առաջին ծուղակը, որից պետք է խուսափել՝ երբեք չհամեմատել պետական ֆինանսները տնային տնտեսությունների ֆինանսների հետ։ Կառավարությունները, ի տարբերություն տնային տնտեսությունների, անսահմանափակ կենսաշրջան ունեն։ Դա նշանակում է, որ պետական պարտքը կարող է վերաֆինանսավորվել (կամ էլ հետաձգվել) անորոշ ժամկետով (ենթադրելով, որ պարտքը ձևակերպված է տեղական արժույթով)։

 

Երկրորդ ծուղակը, որից պետք է խուսափել՝ երբեք չդիտարկել պետական պարտքը՝ հաշվի չառնելով տնտեսության չափը։ Այս սկբունքը մեծապես կապված է վերևում նշված առաջին սկզբունքի հետ։ Որպեսզի հասկանանք, թե ինչու է այս երկրորդ սկզբունքը կարևոր, մենք պետք է դիտարկենք երրորդ սկզբունքը։

 

Եթե պետական պարտքի արժեքը (պետական պարտատոմսերի շահութաբերություն) ավելի ցածր է, քան տնտեսության աճի նոմինալ տեմպը, ապա ՀՆԱ-ի հանդեպ պարտքը մեխանիկորեն նվազելու է՝ առանց այն հետ վերադարձնելու։ Օրինակ, եթե ԱՄՆ-ի տնտեսությունը տարեկան աճի 4,5%-ով (նոմինալ արտահայտությամբ, ինչը նշանակում է տարեկան 2,5% գնաճ՝ գումարած մոտ 2,0% իրական ՀՆԱ-ի աճի տեմպ), իսկ պետական պարտատոմսերի միջին արժեքը շարունակի մնալ տարեկան մոտ 2,0%, ինչպես ներկայում է, ԱՄՆ-ի պարտք/ՀՆԱ հարաբերակցությունն ամեն տարի կնվազի։

 

Ուստի, ազգային արժույթով պետական պարտքի ամենակարևոր ցուցիչը տնտեսական աճի (դիցուք՝ այն անվանենք g) և պարտքի արժեքի (դիցուք՝ այն անվանենք r) տարբերությունն է։ Քանի դեռ g > r, պարտքի հետագիծը կայուն է (մենք ենթադրում ենք, որ խոսքը գործունակ կառավարության մասին է, որը չունի տարիների բյուջեի դեֆիցիտ)։

 

Պետական պարտքի, մասնավորապես ԱՄՆ-ի պետական պարտքի մասին, ևս մի կարևոր կետ է օտարերկրյա սեփականությունը։ Յուրաքանչյուր պետություն պետք է հավասարակշռություն պահի իր արտասահմանյան ակտիվների և իր տնտեսության մեջ օտարերկրյա ակտիվների միջև։ Ակտիվների և պարտավորությունների միջև զուտ հաշվեկշիռը կոչվում է Զուտ միջազգային ներդրումային դիրք (ԶՄՆԴ)։

 

Այլ երկրների Զուտ միջազգային ներդրումային դիրքը տե՛ս Աղյուսակ 3-ում։

 

 

ԱՄՆ-ն (ԱՄՆ բոլոր բնակիչները, բիզնեսները և կառավարությունը միասին) մոտ 30.0 մլրդ դոլար արժողությամբ ակտիվներ ունի արտասահմանում այն դեպքում, երբ օտարերկրյա (կրկին մասնավոր և հանրային հատվածները միասին) ակտիվներն ԱՄՆ-ի տնտեսության մեջ կազմում են շուրջ 40.0 մլրդ դոլար։ Սա նշանակում է, որ ԱՄՆ-ի Զուտ միջազգային ներդրումային դիրքը շուրջ 10 մլրդ դոլար է (30 մլրդ ակտիվներ –40 մլրդ պասիվներ) կամ ԱՄՆ-ի ՀՆԱ-ի 50%-ից մի փոքր ավելի (արտասահմանցիներն ավելի շատ ակտիվներ ունեն ԱՄՆ-ում, քան ամերիկացիներն արտասահմանում)։

 

Քանի դեռ ԱՄՆ-ն ավելի շատ ներմուծում է, քան արտահանում (հաշվեկշռի դեֆիցիտ կամ, եթե պարզեցնենք, կարելի է խոսել առևտրային դեֆիցիտի մասին), այսինքն՝ քանի դեռ ԱՄՆ-ն ունի առևտրային դեֆիցիտ, նրա ԶՄՆԴ-ն աճելու է (օտարերկրացիներն ավելի արագ են ԱՄՆ-ում շարունակելու ակտիվներ կուտակել, քան ամերիկացիները՝ արտասահմանում)։

 

Խնդիրն այն է, որ օտարերկրյա ներդրողները մի օր գիտակցելու են, որ չափազանց կախված են ԱՄՆ-ի դենոմինացված ակտիվներից (արժեթղթեր, ակցիաներ և անշարք գույք), և որոշելու են բազմազանեցնել իրենց ակտիվները՝ ներդրումներ կատարելով այլ տնտեսությունների կամ արժույթների մեջ։ Այդ ժամանակ ԱՄՆ-ն պետք է ակտիվների համար պրեմիում վճարի, որպեսզի շարունակի գրավիչ լինել օտարերկրյա ներդրողների համար։ Այդ պրեմիումն ապա կազդի պետական պարտատոմսերի ավելի բարձր շահութաբերության (տոկոսադրույքը կարող է աճել մինչև 3%), արժեթղթերի ավելի ցածր գների (10-12%-ով), ԱՄՆ դոլարի փոխարժեքի նվազման (արժեզրկում 10-15%-ով) կամ բոլոր երեքի վրա միասին։

 

Ամփոփելով՝ նշենք, որ մեր պնդմամբ՝ ա) փողի առաջարկը պետական պարտավորության մեկ այլ ձև է, բ) պետական պարտքը ՀՆԱ-ի հանդեպ կայուն է, եթե g > r, գ) շատ կարևոր է, թե ով է գնում պետական պարտատոմսերը՝ տեղացիները թե օտարերկրացիները և դ) ԱՄՆ արժեթղթերի շուկաները, պետական պարտատոմսերի շահութաբերությունը և ԱՄՆ դոլարը կահազանգեն, երբ ԱՄՆ պետական պարտքն սկսի անհանգստացնել օտարերկրյա ներդրողներին։ Ինչ վերաբերում է ակնարկի սկզբում մեր ընկերոջ հարցադրմանն իր ժառանգության մասին, դրան մենք կանդրադառնանք ակնարկի Երրորդ մասում։

 

Առաջին մասի ավարտ

 

Դավիթ Թավադյան

Նյութի սկզբնաղբյուրը` futures-studio.org։

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր