Քաղաքական անկայունություն և ինֆլյացիա

Տնտեսագետների մեծ մասն ընդունում է, որ ինֆլյացիայի (գնաճի) տեմպերի փոփոխականության հիմնական պատճառներից են երկրների դրամավարկային և հարկաբյուջետային քաղաքականությունների տարբերությունները: Հարկաբյուջետային քաղաքականությունը կառավարության եկամուտների (հիմնականում հարկերի) և ծախսերի միջոցով ազգային եկամտի վրա ազդելու քաղաքականությունն է։ Իսկ դրամավարկային քաղաքականությունն իրականացվում է փողի առաջարկի և տոկոսադրույքի միջոցով, հիմնականում՝ կենտրոնական բանկի կողմից, որի հիմնական նպատակն է գների կայունության ապահովումը։

 

Այնուամենայնիվ, այս բացատրությունը բերում է շատ ավելի խորքային և հիմնարար հարցի ծագման․ ինչու՞ են երկրները տարբերվում հարկաբյուջետային և դրամավարկային քաղաքականություն վարելու եղանակներով:

 

Այս հարցին պատասխանելու բազմաթիվ փորձերից մեկը հիմնված է այն գաղափարի վրա, որ կոնկրետ երկրի տնտեսության կառուցվածքային առանձնահատկությունները որոշում են այդ երկրի կառավարության հարկեր հավաքելու կարողությունը: Օրինակ, որոշ հետազոտողներ ապացուցում են, որ ավելի բաց առևտուր և հանքարդյունաբերության ավելի մեծ, բայց գյուղատնտեսության ավելի փոքր հատվածներ ունեցող երկրները, որպես կանոն, ունեն ավելի բարձր «հարկային կարողություն» կամ հավաքագրման դյուրինություն:

 

Այդ տեսակետը ենթադրում է, որ երկրների հարկելու ունակությունը տեխնիկապես սահմանափակված է իրենց զարգացման փուլով և տնտեսության կառուցվածքով (օրինակ՝ գյուղատնտեսության ոլորտի չափը ՀՆԱ-ում), և քանի որ հարկահավաքման ծախսերը մեծ են, իսկ հարկերից խուսափելը՝ համատարած, երկրները կարող են ավելի հաճախ օգտագործել ինֆլյացիոն հարկը:

 

Մեկնաբանություններից մեկն այն է, որ աղքատ երկրների կառավարություններն իրենց ծախսերը ֆինանսավորելու համար կարող են օպտիմալ համարել «հույսը» դնել ավելի շատ սենյորաժի (կանխիկ կամ ոչ կանխիկ դրամական միջոցներ թողարկելուց ստացված եկամուտ), և ոչ թե ավելացված արժեքի հարկի վրա: Այս մոտեցումը հաստատվում է Օպտիմալ հարկման տեսության կողմից։

 

Եվ սա դրդեց հետազոտողներին կառուցել մոդել, որի համաձայն քաղաքական անկայունությունն ու բևեռացումը որոշում են հարկային համակարգի հավասարակշռության արդյունավետությունը և հարկային եկամուտների ու կառավարությունների կողմից սենյորաժի օգտագործման համադրությունը: Եվ հետազոտության արդյունքները ցույց են տալիս, որ քաղաքական անկայունության և բևեռացման ավելի բարձր աստիճանները սենյորաժից բերում են ավելի մեծ եկամուտներ: Քաղաքական անկայունության չափանիշը հիմնվում է մոդելի վրա, որը փորձում է բացատրել գործող կառավարության իշխանության մնալու հավանականությունը:

 

Ինչու՞ պետք է պաշտոնյաների ավելի մեծ թվով փոփոխությունները կամ կառավարության ճգնաժամերը հանգեցնեն ավելի բարձր ինֆլյացիայի: Պաշտոնյաների հաճախակի փոփոխությունները և կառավարության ճգնաժամերը կրճատում են կառավարության անդամների մտահորիզոնը, քանի որ նրանք վստահ չեն, որ կպահպանեն իրենց պաշտոնները ամբողջ ժամկետի ընթացքում: Որքան բարձր լինի փոխարինման հավանականությունը, այնքան այդպիսի պաշտոնյաները մեծ նշանակություն կտան կարճաժամկետ նպատակներին: Հետևաբար, այդպիսի պայմաններում դժվար է պահպանել ինֆլյացիան ցածր մակարդակի վրա:

 

Լատինական Ամերիկայի երկրներում գնահատվել է ինֆլյացիայի և քաղաքական անկայունության միջև կապը։ Եվ արդյունքները տեսականորեն հաստատում են, որ դրանց փոխհարաբերությունը կապված է ինֆլյացիայի ծախսերի և պատասխանատվության վարկածի հետ, համաձայն որի՝ հասարակությունը տնտեսական արդյունքների պատասխանատու է համարում կառավարությանը։

 

Մյուս կողմից, ինֆլյացիայի և քաղաքական անկայունության պատճառահետևանքային կապը հիմնականում կապված է պետական ​​ծախսերի պահանջարկի հետ (որին թույլ կառավարությունները հազվադեպ են դիմադրում), որոնք այնուհետև ֆինանսավորվում են ինֆլյացիոն հարկից: Հետագայում, երբ ինֆլյացիան բարձր մակարդակի է հասնում, թույլ և անկայուն կառավարության համար շատ ավելի դժվար է դառնում դիմակայել քաղաքական ճնշումներին:

 

Որոշ հեղինակներ նաև շեշտել են ինստիտուտների կարևորությունը տնտեսական ցուցանիշների համար։ Օրինակ, 2002թ․ հայկական ծագմամբ ամերիկացի տնտեսագետ Աճեմօղլուն, երկրների մեծամասնության համար բերելով ապացույցներ, ցույց է տվել, որ ինստիտուտները տնտեսական փոփոխականությունը, ճգնաժամերը և աճը բացատրող շատ կարևոր տարրեր են: Նա պնդում է, որ մակրոտնտեսական ցածր ցուցանիշները բացատրվում են թույլ ինստիտուտներով, ինչպիսին է պայմանագրի կատարման և գույքային իրավունքների ապահովման մեխանիզմի բացակայությունը, որն էլ իր հերթին, առաջացնում է վատ մակրոտնտեսական քաղաքականություն:

 

Կարծում ենք, որ ավելի թույլ ինստիտուտներ ունեցող երկրները ոչ միայն ունեն ավելի ցածր և ավելի անկայուն տնտեսական աճ, այլ նաև կարող են ավելի բարձր ինֆլյացիա ունենալ: Ավելի թույլ ինստիտուտներ ունեցող տնտեսությունները կարող են ի վիճակի չլինել ստեղծել արդյունավետ հարկային համակարգեր, որը կհանգեցնի սենյորաժի՝ որպես եկամտի աղբյուրի ավելի հաճախ օգտագործելուն:

 

Արժույթի միջազգային հիմնադրամի հետազոտողները, 2005թ․-ին կիրառելով 100 երկրի 40 տարվա տվյալները, փորձել են բացատրել ինֆլյացիայի տեմպերի վրա կառավարության ճգնաժամերի, կառավարության անդամների փոփոխությունների, տնտեսական ազատության, իշխանության ձևի, առևտրի, մեկ շնչի հաշվով իրական ՀՆԱ-ի, արժույթի իրական գերարժևորման և նավթի գների ազդեցությունը։

 

Հետազոտության արդյունքները հաստատում են այն վարկածը, որ քաղաքական անկայունությունը հանգեցնում է ավելի բարձր ինֆլյացիայի, և ցույց են տալիս, որ հետևանքները զգալի են. կառավարության լրացուցիչ ճգնաժամը բարձրացնում է ինֆլյացիայի տեմպը 16,1%-ով, իսկ կառավարության անդամների փոփոխությունը` 9,1%-ով: Ընդ որում, կառավարության ճգնաժամի ազդեցությունը ավելի բարձր է զարգացող երկրներում (ինֆլյացիան աճում է 20,2%-ով):

 

Տնտեսական ազատությունը ևս կարևոր ազդեցություն ունի ինֆլյացիայի վրա. տնտեսական ազատության գնահատման սանդղակով մեկ կետով տեղաշարժը դեպի ավելի մեծ ազատություն ինֆլյացիայի մակարդակը կրճատում է մոտ 25%-ով:

 

Ժողովրդավարությունը փոքր ազդեցություն ունի ինֆլյացիայի վրա, քանի որ իշխանության ձևի լրացուցիչ կետով դեպի ավելի մեծ ժողովրդավարություն անցումն ինֆլյացիայի մակարդակը նվազեցնում է ընդամենը 0,5 – 0,7%-ով, և այս գործոնը շատ թույլ ազդեցություն ունի զարգացող երկրներում:

 

Ինչ վերաբերում է տնտեսական գործոններին, ապա առևտուրը (ՀՆԱ-ի նկատմամբ տոկոսով), արժույթի արժեզրկումը և նավթի գների աճը համեմատաբար փոքր ազդեցություն ունեն ինֆլյացիայի տեմպերի վրա: Մեկ շնչի հաշվով իրական ՀՆԱ-ի աճի տեմպի բարձրացումը մեկ կետով նվազեցնում է ինֆլյացիան առնվազն 2%-ով:

 

Երբ ինֆլյացիայի մակարդակը բարձր է կամ շատ բարձր, կառավարության լրացուցիչ ճգնաժամն այն ավելացնում է 84,5%-ով, իսկ կառավարության անդամների լրացուցիչ փոփոխությունը՝ 97,3%-ով: Այսպիսով, քաղաքական անկայունության ազդեցությունը ինֆլյացիայի վրա շատ ավելի ուժեղ է բարձր կամ շատ բարձր ինֆլյացիայի դեպքում: Ընդ որում, զարգացող երկրներում այս ազդեցությունն ավելի ակնհայտ է և ուժեղ։

 

Կարող ենք եզրակացնել, որ քաղաքական անկայունության ավելի բարձր աստիճանը առաջացնում է ինֆլյացիայի ավելի բարձր տեմպեր և սենյորաժ: Կառավարության անդամների ավելի հաճախակի փոփոխությունները կամ կառավարության ճգնաժամերը պայմանավորում են ոչ միայն քաղաքական անկայունությունը, այլև տնտեսական քաղաքականության փոփոխականությունը, քանի որ յուրաքանչյուր նոր անձ, որը կստանձնի իշխանությունը, կարող է ունենալ նոր նախապատվություններ ինֆլյացիայի և գործազրկության մակարդակների վերաբերյալ:

 

Բացի այդ, քանի որ յուրաքանչյուր նոր կառավարություն «տեղակայվում» է շատ անկայուն քաղաքական և ինստիտուցիոնալ միջավայրում, շատ հավանական է, որ կփոխվի կարճ ժամանակահատվածում: Այս սխալ մեխանիզմները մեծապես ազդում են կառավարությունների կողմից դրամավարկային և հարկաբյուջետային քաղաքականությունների վարման ձևի վրա՝ առաջացնելով ավելի բարձր ինֆլյացիա և սենյորաժ: Ընդ որում, նշված մեխանիզմներն ավելի համատարած և ուժեղ են զարգացող և, հատկապես, ինֆլյացիայի բարձր մակարդակ ունեցող երկրներում, քան զարգացած և ինֆլյացիայի ցածր մակարդակ ունեցող երկրներում:

 

Հաշվի առնելով ինֆլյացիայի բարձր մակարդակի և անկայունության արդյունքում առաջացած ծախսերը տնտեսական աճի և բարեկեցության տեսանկյունից՝ մենք կարծում ենք, որ զարգացող երկրներում քաղաքականություն մշակողները պետք է տեղյակ լինեն, որ կարևոր է բարեփոխել ինստիտուտները և ստեղծել կենսունակ շուկայական մեխանիզմներ, որոնք նպաստում են գների երկարաժամկետ կայունությանը: Բացի այդ, ինֆլյացիայի կայունացման ջանքերը կարող են արդյունավետ լինել ժամանակավորապես, եթե դրանք չեն ներառում լուրջ հարկաբյուջետային և քաղաքական բարեփոխումներ: Հետազոտության արդյունքները ենթադրում են, որ քաղաքական անկայունության նվազեցմանը, տնտեսական ազատության և ժողովրդավարության բարձրացմանն ուղղված բարեփոխումները, անշուշտ, կօգնեն նվազեցնել ինֆլյացիան:

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր