Շրջակա միջավայրի պահպանության «մղելու» մոտեցումը

Վերջին տասնամյակում աշխարհի գրեթե բոլոր երկրները վճռական քայլեր են ձեռնարկում շրջակա միջավայրի պահպանության համար: Բոլորը մտահոգված են օդի և ջրի աղտոտվածությամբ, պեստիցիդների ու տոքսիկ քիմիական նյութերի տարածմամբ և կենդանիների որոշ տեսակների ոչնչացմամբ: Կառավարությունները մեծ գումարներ են ծախսում մարդկանց առողջությունը բարելավելու և բնական միջավայրի վրա բացասական ազդեցությունը նվազեցնելու հույսով: Ավելի քիչ աղտոտվածության համար պայքարը կանխել է հարյուր հազարավոր վաղաժամ մահեր և միլիոնավոր հիվանդություններ: Շրջակա միջավայրի պահպանությանն ուղղված գործողությունները հիմնականում հեռու են «մղելու» մոտեցումից:

 

Տնտեսագիտության վարքագծային տեսության տարր է «մղելու» կամ «nudge» մոտեցումը, որն առաջարկում է ազդել խմբային և անհատական ​​որոշումներ կայացնելու գործընթացի վրա անուղղակի ցուցումների միջոցով: Համաձայն այս տեսության՝ գործողության «մղելը» ոչ պակաս արդյունավետ է, քան առաջարկությունը կամ ստիպողաբար գործողություն կատարելը:

 

«Մղելու» տեսությունը հայտնի դարձավ Ռ. Թեյլերի և Կ. Սանսթեյնի «Nudge. ինչպես կատարելագործել առողջության, հարստության և երջանկության վերաբերյալ մեր որոշումները» գրքի շնորհիվ, որը հրատարակվել է 2008թ.: Նրանք «մղելը» սահմանեցին հետևյալ կերպ.

 

«մղելը» որոշումներ կայացնելու ցանկացած կողմ է, որը մարդկանց խրախուսում է որոշակի ձևով փոխել իրենց պահվածքը՝ առանց ընտրության որևէ սահմանափակության: Մղելը կոչվում է պարզ, եթե դրանից հեշտությամբ կարելի է խուսափել: Մղելը արգելք չէ: Օրինակ ՝ աչքի մակարդակով միրգը դնելը համարվում է «մղել», իսկ վնասակար սննդի արգելքը՝ ոչ:

 

Մենք քաջ գիտակցում ենք, որ շրջակա միջավայրի պահպանության խնդրի դեպքում «մղելը» կարող է ընկալվել որպես մկան թակարդի միջոցով առյուծ բռնելու գործողություն: Երբ օդը կամ ջուրը շատ աղտոտված են, ցանկացած հետազոտություն կհաստատի, որ աղտոտվածության աղբյուրը վնաս է հասցնում նրանց, ովքեր խմում կամ շնչում են: Նույնիսկ լիբերալիզմի կողմնակիցները կհամաձայնեն. երբ առկա են նման արտաքին էֆեկտներ, չի կարելի հույսը դնել միայն շուկայի գործողությունների վրա: Աղտոտվածության աղբյուրները (մենք ենք) չեն փոխհատուցում շրջակա միջավայրին հասցրած վնասը: Իրենց հերթին տուժածները (նույնպես մենք ենք) սովորաբար զրկված են աղտոտվածության մեջ մեղավորի հետ պայմանավորվածության որևէ հնարավորությունից, որպեսզի նրանք վերացնեն իրենց գործողությունների հետևանքները: Երբ գործառնական ծախսերը (տեխնիկական տերմին է ինքնուրույն համաձայնեցման հասնելու ծախսերը սահմանելու համար) բարձր են, պետության կողմից ազդեցությունը դառնում է անխուսափելի:

 

Շրջակա միջավայրը հարմար է ընդունել որպես ընտրության ճարտարապետության գլոբալ համակարգի արդյունք, երբ որոշումներ կայացնում են ամենատարբեր սուբյեկտները` սկսած սպառողներից մինչև խոշոր կորպորացիաներ և պետություն: Գոյություն ունի երկու խնդիր, որոնք խորացնում են շրջակա միջավայրի պահպանության հարցը: Նախ, խթանները բաշխված են ոչ ճիշտ: Եթե մեր ներկայիս սպառողական հարաբերությունների արդյունքում հաջորդ տարի շրջակա միջավայրին վնաս հասնի, մեզ վրա դա ոչ մի ձևով չի անդրադառնա: Սա սովորաբար անվանում են համայնքի տրագեդիա: Յուրաքանչյուր ֆերմեր կովերի գլխաքանակն ավելացնելու խթան ունի, քանի որ նա օգուտ է ստանում նոր կենդանիներից, և նրա ծախսերը նվազագույնն են: Սակայն բոլոր ֆերմերների կովերը միասին ոչնչացնում են արոտավայրերը: Նրանց տերերը պետք է այդ խնդրից խուսափելու եղանակ գտնեն: Հնարավոր է, ֆերմերները պետք է պայմանավորվեն յուրաքանչյուրի կողմից ձեռքբերվող լրացուցիչ կովերի քանակի սահմանափակման համար: Նման խնդիրը սուր է ձկնարդյունաբերության մեջ:

 

Երկրորդ խնդիրը, որը մեծացնում է աղտոտվածությունը. մարդիկ չեն ստանում շրջակա միջավայրի վրա ազդող իրենց գործողությունների հետադարձ կապը: Եթե էներգիայի մեր օգտագործումն առաջացնում է օդի կամ ջրի աղտոտվածություն, մենք հազիվ թե դրանում անընդհատ հաշվետու ենք ինքներս մեզ: Նույնիսկ, եթե տեղյակ ենք էլեկտրաէներգիայի ծախսի և շրջակա միջավայրի աղտոտվածության միջև կապի մասին, ամենայն հավանականությամբ, մենք մեր վարքը չենք փոխի: Քիչ հավանական է, որ նրանք, ովքեր մի քանի շաբաթ օդորակիչը տանը թողնում են միացրած, գոնե երբեմն մտածում են իրենց սեփական և հանրային ծախսի կամ վնասի մասին: Այսպիսով, շրջակա միջավայրի խնդրին անդրադառնանք ընտրության ճարտարապետության երկու տեսանկյունից՝ խթաններ և հետադարձ կապ:

 

Խթանների բարելավում

Եթե խթանները համաձայնեցված չեն, պետությունը կարող է փորձել դրանք վերախմբավորել: Գոյություն ունի շրջակա միջավայրի պահպանության երկու լայն մոտեցում: Առաջինը՝ աղտոտվածության աղբյուրները հարկել և կիրառել համապատասխան տուգանքներ: Օրինակ, «ջերմոցային» գազերի արտանետման հարկումը հավանության է արժանացել էկոլոգների և տնտեսագետների կողմից:

 

Երկրորդ մոտեցումն անվանում են արտանետումների վաճառքի և բացարձակ սահմանափակության համակարգ: Աղտոտվածության մեղավորները ստանում են կամ գնում են արտանետումների սահմանափակ իրավունք: Այդ քվոտաները այնուհետև շրջանառվում են շուկայում:

 

Դեպքերի մեծամասնության ժամանակ աղտոտվածության խնդիրը լուծելու համար անհրաժեշտ է հարկել այն գործունեությունը, որը վնաս է հասցնում շրջակա միջավայրին: Տոքսիկ արտադրության հետ կապված ապրանքների գները արդյունքում կբարձրանան և դրանց սպառումը կնվազի: Օրինակ, բենզինի հարկի բարձրացումը վերջին հաշվով վարորդներին կստիպի գնել վառելիքի ավելի խնայող ծախսով ավտոմեքենա կամ հրաժարվել մեքենայով անընդհատ երթևեկելուց կամ թե՛ մեկը, թե՛ մյուսը: Արդյունքում, գլոբալ տաքացմանը վտանգ ներկայացնող ածխաթթու գազի արտանետումը կնվազի: Բացի այդ, վառելիքի գնի բարձրացումը մեքենաներ արտադրողներին կխթանի արտադրել ավելի առաջատար տեխնոլոգիաներ: Կառաջանան նոր տնտեսական մոդելներ:

 

Հետադարձ կապը և ինֆորմացիան

Չնայած, մեր կարծիքով, շրջակա միջավայրի պաշտպանության գործում ամենակարևոր քայլը «ճիշտ» գների սահմանումն է, այսինքն՝ խթանները, այս մոտեցումը դժվար է իրագործել գործնականում: Երբ ընտրողները բողոքում են բենզինի բարձր գներից, քաղաքական գործիչները դժվարանում են համախմբվել հանուն որոշման, որն էլ ավելի կբարձրացնի գները: Հիմնական պատճառն այն է, որ աղտոտվածության ծախսերը թաքնված են, իսկ բենզինի գինն ակնհայտ է:

 

Այդ իսկ պատճառով, գների վրա ազդեցությունից բացի կարելի է ձեռնարկել «մղելու» նման քայլեր: Կարևոր է սպառողների հետ հետադարձ կապի բարելավումը: Վերջինս ենթադրում է տեղեկատվության և մարդկանց դրանց հասցնելու միջոցների կատարելագործում: Ամբողջ աշխարհում տվյալների բացահայտումն օգտագործվում է որպես պետական վերահսկողության միջոց: ԱՄՆ-ում ծխելու ռիսկի մասին պարտադիր տեղեկատվության տարածումը ներդրվել է 1964թ. և մոդիֆիկացվել է 1969թ. և 1984թ.: Սա, երևի, տեղեկատվության բացահայտման ամենահայտնի օրինակներից է:

 

Մյուս կարևոր մոտեցումն է ապրանքների մակնշումը: Ածխածնի մակնշումը ներկայումս կիրառվում է մի շարք երկրներում՝ Մեծ Բրիտանիայում, Շվեդիայում, Ֆրանսիայում և այլն: 2007թ. հունվարին Tesco-ն (Մեծ Բրիտանիայի սուպերմարկետների խոշորագույն ցանցերից մեկը) հայտարարեց իր 70,000 արտադրանքի համար ածխածնի մակնշման ծրագրի մեկնարկի մասին: Իսկ «Մարքս և Սպենսեր» ընկերությունը (բրիտանական մթերային խանութների մեկ այլ ցանց) սկսել է մակնշել իր ներմուծված ապրանքներն ինքնաթիռի պատկերով՝ մթնոլորտային արտանետումների տեսանկյունից օդային փոխադրումների օգտագործման առավել «աղտոտող» միջոցը նշելու համար: Նպատակն է ուշադրություն հրավիրել գլոբալ տաքացման վրա: Համաձայն մակնշման ծրագրի, որոշակի տիպի ապրանքների` ըմպելիքներից մինչև լվացող միջոցներ վրա պետք է լինի դրանց արտադրության և առաքման հետևանքով ածխածնի կամ ջերմոցային գազերի արտանետումների քանակի վերաբերյալ մակնշում:

 

Տեխնոլոգիական նորամուծությունների շնորհիվ հնարավոր է ակնկալել հետադարձ կապի մեթոդների արագ զարգացում և խորացում:

 

Սպառողների կողմից էլեկտրաէներգիա խնայելու հակումը  խթանելու համար Southern California Edison կողմից օգտագործվել է հետաքրքիր տեխնիկա: Նախկինում սպառված էներգիայի քանակի մասին էլեկտրոնային փոստով կամ SMS հաղորդագրություններով մարդկանց տեղեկացնելու փորձերը չեն հանգեցրել ակնկալվող արդյունքների: Արդյունքում, որոշվել է նրանց փոքրիկ գնդիկ հանձնել, որը կարմիր է դառնում էներգիայի շատ սպառման և կանաչ՝ քիչ սպառման դեպքում: Մի քանի շաբաթվա ընթացքում գնդիկի սեփականատերերը նվազեցրել են էլեկտրաէներգիայի սպառումը 40%-ով: Թարթող կարմիր գնդիկը գրավում է ուշադրությունը և խթանում էներգիայի սպառման նվազմանը:

 

Խնդիրն այն է, որ էներգիան անտեսանելի է: Մարդիկ չեն նկատում, որ շատ են սպառում: Սա է հենց գյուտի հանճարեղությունը. գնդիկը թույլ է տալիս տեսողականորեն ընկալել էլեկտրաէներգիայի սպառումը:

 

«Մղելու» նման ծրագրերի օրինակները շատ են: Անկախ նրանից, թե պետությունը որոշում կկայացնի օգտագործել «մղելու», խթանման վրա հիմնված համակարգ թե ոչ, դա կարող է օգնել նվազեցնել էներգիայի սպառումը, կրճատել ջերմոցային գազերի արտանետումները և նպաստել շրջակա միջավայրի պահպանությանը:

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր